Annons

Tictail fyller på kassan med 22 miljoner dollar

Tictail fyller på kassan med 22 miljoner dollar

2015-07-29 14:28

Förra året tog e-handelsplattformen in 8 miljoner dollar, nu utökar man kassan med ytterligare 22 miljoner.

Det är nyhetssajten Breakit som rapporterar att e-handelsplattformen Tictail nu fyllt på krigskassan med 22 miljoner dollar, runt 190 miljoner kronor.

I början av förra året tog Tictail in 8 miljoner dollar i en finanseringsrunda som bland annat skulle användas till satsningarna i USA. Man hade tänkt dubbla siffran denna gång men valde att utöka:

- Vi hade tänkt ta in 16 miljoner dollar, men eftersom det är ett högt tryck på marknaden, och eftersom vi ville ha de här investerarna, så ökade vi på rundan. Det är helt klart en signifikant b-runda, men om i förhållande till marknadens storlek så är det bara början av vad Tictail kan bli, säger företagets VD, Carl Waldekranz, till Breakit.

Samtliga tidigare investerare, med Creandum i spetsen, ska vara med i den nya finansieringsrundan. Ny investerare är tyska Acton Capital som också äger andelar i Tictails konkurrent Etsy.

Annons
Annons

Tictail har på senare tid tagit sitt pick och pack och dragit till USA där man nu jobbar för att växa sin e-handelsplattform. Man satsar även stort på mobilen som sägs stå för mer än hälften av handeln på plattformen.

Någon kassako är man dock inte ännu utan tillväxt är målet och man säger sig ha 85 000 nätbutiker som använder e-handelsplattformen. Företaget tittar nu närmare på olika former av prenumerationer, leveranstjänster och annonser för att generera intäkter.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta