Annons

Tictail fyller på kassan med 22 miljoner dollar

Tictail fyller på kassan med 22 miljoner dollar

2015-07-29 14:28

Förra året tog e-handelsplattformen in 8 miljoner dollar, nu utökar man kassan med ytterligare 22 miljoner.

Det är nyhetssajten Breakit som rapporterar att e-handelsplattformen Tictail nu fyllt på krigskassan med 22 miljoner dollar, runt 190 miljoner kronor.

I början av förra året tog Tictail in 8 miljoner dollar i en finanseringsrunda som bland annat skulle användas till satsningarna i USA. Man hade tänkt dubbla siffran denna gång men valde att utöka:

- Vi hade tänkt ta in 16 miljoner dollar, men eftersom det är ett högt tryck på marknaden, och eftersom vi ville ha de här investerarna, så ökade vi på rundan. Det är helt klart en signifikant b-runda, men om i förhållande till marknadens storlek så är det bara början av vad Tictail kan bli, säger företagets VD, Carl Waldekranz, till Breakit.

Samtliga tidigare investerare, med Creandum i spetsen, ska vara med i den nya finansieringsrundan. Ny investerare är tyska Acton Capital som också äger andelar i Tictails konkurrent Etsy.

Annons
Annons

Tictail har på senare tid tagit sitt pick och pack och dragit till USA där man nu jobbar för att växa sin e-handelsplattform. Man satsar även stort på mobilen som sägs stå för mer än hälften av handeln på plattformen.

Någon kassako är man dock inte ännu utan tillväxt är målet och man säger sig ha 85 000 nätbutiker som använder e-handelsplattformen. Företaget tittar nu närmare på olika former av prenumerationer, leveranstjänster och annonser för att generera intäkter.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

Annons
Annons
E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta