Tictail gräver guld i USA med 8 miljoner dollar

I går eftermiddag rullades det ut i media att den svenska e-handelsplattformen Tictail tagit in 8 miljoner dollar, strax över 50 miljoner svenska kronor, ifrån den kända nätinvesteraren Thrive Capital. Pengar som skall användas i bland annat USA där man nu sätter upp ett kontor.

Den senaste tiden har Tictail satsat på marknadsföring och PR i Storbritannien, en mycket stark e-handelsmarknad där de nu försöker vinna mark. Totalt skall Tictail idag ha samlat på sig 35 000 nätbutiker i 110 länder. Femton procent av dessa finns i USA och det är förmodligen inte en siffra som Tictail är nöjda med, med tanke på USA:s ledande position på e-handelsmarknaden.

Nu skall den svenska e-handelsplattformen bryta sig in ordentligt i USA med nya pengar i kassan och ett kontor i New York. Tictails VD, Carl Waldekranz, kommer själv åka över Atlanten för att styra upp den amerikanska satsningen.

Annons

Vi slängde iväg några frågor till Carl Waldekranz som snart kommer leda ett team på 10-15 personer vid New York-kontoret, om allt går enligt planerna. Vi börjar dock med en fråga om deras satsning på appar, vilket är en nyckelfunktion i deras plattform.


Hur går det för er App Store?

Carl WaldekranzVi är väldigt glada över hur appstoren har utvecklats. Det är fortfarande tidigt för oss men vi får nu nästan en ny app inskickad för review varje dag. Det finns fortfarande många begränsningar, vårt API och utvecklarverktyg behöver utvecklas vidare mycket under 2014 men jag är otroligt glad att vi tog ett så pass viktigt strategiskt beslut då vi gjorde det - redan idag så har den nya funktionaliteten appar skapat för oss bistått otroligt mycket till Tictails utveckling.

Kan du delge lite kring planen att lyfta Tictail-butikerna ur Internet-bruset. Bättre discovery? Sociala funktioner?

Vi har alltid sett oss som ett community snarare än ett verktyg. Under 2014 vill vi förstärka community aspekterna av Tictail och skapa sätt för konsumenterna att upptäcka det fantastiska nätverk av butiker som byggts upp. Det kommer att handla om verktyg som hjälper dig att hitta och inspireras av butiker, samt att kunna skapa en närmre relation med entreprenören bakom produkterna.

Vad är målet i USA under 2014?

Vi kommer börja med att fokusera på New York specifikt. All produktutveckling och bolagets bas kommer att förbli i Stockholm. USA kontoret skapas för att accelerera vår tillväxt i USA och kommer vara fokuserat på community och marknadsföring.

Annons

Vilka andra marknader har ni speciellt fokus på?

England förblir en väldigt viktig marknad för oss. Sen såklart Sverige som är vårt hem.

Hur känns det att flytta till New York?

Jag bistår vårt team i New York med att skapa en närvaro här och rekrytera ett team. Jag kommer fortsättningsvis vara baserad där Tictail behöver mig mest, d.v.s. inte nödvändigtvis New York. Att däremot skapa ett kontor och rekrytera in ett team här i New York känns som ett jättespännande steg för Tictail och något jag är väldigt stolt över.


Detta år kan alltså bli ganska intressant för Tictail och de kallar det själva för "konsumentens år". Företaget tittar på nya sociala funktioner och betallösningar för plattformen. Den inkomskälla som de har idag, apparna, kan även utökas med andra betalfunktioner framöver. Det talas bland annat om marknadsföringsfunktioner. Grundstenen i plattformen, att den är gratis och enkel att börja använda, skall dock inte röras.

Det skall bli spännande att se om svensk e-handelsexpertis kan vinna amerikanernas hjärta under 2014.

Annons