Tictails nya chatt ska ge nätbutiken en personlig touch

Plattformsleverantören Tictail har nått 100 000 kunder och firar med att lansera en meddelandetjänst som ska underlätta för kunder och återförsäljare att få kontakt med varandra.

Med tjänsten Tictail kan vem som helt sätta upp en komplett e-butik, och bolaget har hittills haft stora framgångar. Enligt Dagens industri har Tictail nu 100 000 anslutna e-handlare, varav drygt 40 000 har tillkommit det senaste året, och ett nytt tillskott på riskkapital i form av hela 275 miljoner kronor.

Ska återskapa personligt möte

Som nästa steg i ledet lanserar bolaget Tictail Talk, en meddelandeapp som ska föra samman kunder och butiksägare så att de kan chatta med varandra. Enligt Di ska den påminna om Facebook Messenger.

Annons

- E-handel kan känns väldigt opersonligt. Många utgår från Amazon-modellen, där man bara tittar på konverteringsgrader och massutskick och glömmer personen bakom. Våra butiker är annorlunda, de kanske har ett par hundra väldigt lojala kunder. Då gäller det att försöka återskapa det som händer i fysisk retail istället, där man kan prata med butiksägaren och föra in personlighet i köpupplevelsen, säger Kaj Drobin, medgrundare och produktchef på Tictail till Di.

Tictail Talk ska integreras i Tictails app för Android och Iphone innan den också lanseras på webben, och förutom möjligheten att chatta med butiksinnehavaren ska kunden kunna använda appen för att till exempel ta del av rabatter och rekommendationer samt få leveransinformation om produkter som han eller hon beställt. På det sättet ska den enligt Tictail skilja sig från de "butiksassistenter" som många e-handlare redan använder sig av.

- Det blir ett naturligt och mer personligt sätt att kommunicera. Fördelen för butiksägaren är att vi samlar all kommunikation med kunden i samma flöde. Det blir en tidslinje som är lätt att hålla koll på, säger Kaj Drobin.

Annons