Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

I februari fick Hans Christian Meyer lämna sin vd-post för Tiger of Sweden med omdelbar verkan. Moa Strand, som då var marknadschef, hoppade in som tillförordnad vd och sedan dess har hon axlat vd-rollen.

I maj meddelade Tiger of Sweden att bolaget jobbar på varumärkets nya strategier, som bland annat handlade om att "öka digitaliseringen och en starkare varumärkes- och distributionskontroll över nyckelmarknaderna i Norden".

Annons

Sagt och gjort, nu är det klart. Tiger of Sweden, modeföretaget som grundades i Stockholm 1903, tar över kontrollen över två av sina viktigaste marknader; Norge och Finland. Företaget har alltså sagt upp avtalet med deras agenter i Finland och Norge, och från och med den 1 juli ska modebolaget sköta sin försäljning på egen hand.

- Johan Skar i Norge, Mattias Karlsson i Finland och deras team har gjort ett fantastiskt jobb som våra ambassadörer genom åren. Utan deras engagemang och hårt arbete hade vi inte varit ett ledande skandinaviskt varumärke. Det är med tacksamhet och ödmjukhet som vi nu ska investera för att fortsätta bygga och utveckla Tiger of Sweden, säger Moa Strand i ett pressmeddelande.

Sedan tidigt 2000-tal har Tiger of Sweden arbetat genom agenturer på dessa marknader.

- Finland och Norge hör till våra äldsta exportmarknader, vi har varit där sedan tidigt 2000-tal. Idag har vi har ett starkt varumärke och distribution i dessa länder, och det samma gäller Danmark, säger Per Håkans, PR Director på Tiger of Sweden, till Ehandel.se.

Modeföretaget har, sedan flera år tillbaka, både e-handel och fysiska butiker i samtliga nordiska länder, men även utanför. Men e-handeln har varit, och är, ett viktigt fokusområde.

- Vår e-handel är sedan många år ett av våra fokusområden. Totalt har vi idag e-handel i ca 30 länder, varav majoriteten är europeiska, säger Per Håkans.

Annons