Tillväxten och förlusterna bromsar in för GFG

Global Fashion Group ökade omsättningen med 25,7 procent under det första kvartalet 2016, men tappar fart jämfört med helåret 2015.

Kinnevik har under morgonen offentliggjort resultatet för det första kvartalet 2016 för Global Fashion Group, GFG. E-handelskoncernen som det svenska investmentbolaget bildat tillsammans med Rocket Internet.

I rapporten framgår det att omsättningen för GFG, där modesajterna Zalora, Dafiti, Jabong, Lamoda och Namshi ingår, uppgick till 229,5 miljoner euro, under perioden. Något som motsvarar en ökning med 25,7 procent jämfört med första kvartalet föregående år.

Annons
Annons

Det är däremot en klar inbromsning jämfört med helåret 2015, då försäljningen totalt ökade med 48,2 procent.

Ska vara lönsamt inom några år

En mer glädjande inbromsning är att förlusterna (justerad ebitda) stannade av något under det första kvartalet och landade på 53,7 miljoner euro. Att jämföra med 74,2 miljoner euro för det första kvartalet föregående år.

Kinnevik äger 26 procent av GFG som haft en turbulent vår. Förutom flera interna avhopp meddelade Kinnevik i sin senaste delårsrapport att GFG tvingas genomföra en nyemission på 300 miljoner euro.

Lorenzo Grabau, VD i Kinnevik och styrelseordförande i GFG, tror dock starkt på e-handelskoncernen och har indikerat att Global Fashion Group bör vara lönsamt runt år 2018-2019.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!