Tillväxten sjunker som en sten för Rysslands e-handel

Rysslands e-handel bromsar in och man handlar mindre från väst.

När de flesta av världens länder ser en tvåsiffrig tillväxt i sin inhemska e-handel så går det sämre för Ryssland.

För två år sedan, 2014, ökade e-handeln i landet med hela 31 procent enligt organisationen Ecommerce Foundation. Förra året gick det dock avsevärt sämre och enligt en ny undersökning växte e-handeln endast med 6,6 procent i fjol.

Annons

Prognosen för i år är ännu sämre och tillväxten spås då endast nå 5,3 procent. Det är förstås fortfarande tal om tillväxt men den har bromsat in rejält sedan 2014.

Antalet kunder ökar

Omsättningen förra året ska ha hamnat på 23 miljarder dollar för landets e-handel. En siffra som ska inkludera tjänster som exempelvis resor.

Anledningen till inbromsningen ska enligt Ecommerce Foundation vara det ekonomiska klimatet i landet i kombination med låga oljepriser och sanktioner ifrån väst.

Snittordern har helt enkelt minskat. För antalet kunder har faktiskt ökat med 13 procent till 30 miljoner enligt rapporten.

Kina blir allt hetare

De mest populära kategorierna ska vara kläder följt av IT-varor. Den sistnämnda är en marknad där jätten Ulmart har en stark postion i Ryssland.

Efter att rubeln fallit ska det blivit mer attraktivt att handla ifrån exempelvis Kina än länder i väst.

- Många produkter är billigare att köpa utomlands än på hemmamarknaden. De flesta västeuropeiska länder förlorade sin konkurrenskraft när rubeln halverades i värde 2014-2015. Leverans av produkter från Kina är numera relativt snabb. Ryska konsumenters förtroende för kinesiska e-handlare ökar också, noterar Ecommerce Foundation.

LÄS ÄVEN: Rysslands egen sökmotor är landets största e-handlare

Annons

Annons