Annons

Tillväxtfajten: Secondhand vs. fast fashion FOTO: Barnebys.se Grundarna Pontus Silfverstolpe och Christopher Barnekow

Tillväxtfajten: Secondhand vs. fast fashion

2019-06-10 12:04

"Modeindustrin jobbar i uppförsbacke".

Secondhand-modebutiken thredUP har tillsammans med analysföretaget GlobalData genomfört en rapport som visar att andrahandsmarknaden för kläder växte 21 gånger snabbare under 2018, än vad vanliga modebutiker gjorde under de senaste tre åren. 

Det instämmer den svenska auktionssöks-sajten Barnebys.se med. Enligt företaget är deras "Fashion & Vintage"-kategori en av de snabbast växande.

- Modeindustrin jobbar i uppförsbacke. Konsumenters ökade medvetenhet om den negativa påverkan klädindustrin har på miljön, tillsammans med ett aktivt agerande för ett mer hållbart vardagsliv - har förändrat modeindustrin avsevärt. Som svar har andrahandsmarknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, nått nya höjder, säger Pontus Silfverstolpe, en av Barnebys grundare, i ett pressmeddelande.

Sedan 2011 har Barnebys jobbat sig stora inom auktionsbranschen och idag finns de representerade i Skandinavien, USA, England, Frankrike, Tyskland och Spanien. 

Annons
Annons
- I och med auktionsbranschens kliv in i den digitala eran har vi tydligt sett hur auktionsmarknaden utvecklats från att vara en sluten plats för en exklusiv skara, till att bli en marknad för konsumenter i alla åldrar och samhällsklasser som vill ha något unikt, personligt och hållbart. Inte minst den yngre generationen, säger Pontus Silfverstolpe.

I rapporten framgår det att 56 miljoner kvinnor handlade secondhand under 2018, vilket motsvarar en ökning på 12 miljoner kvinnor jämfört med året innan. Dessutom förutspår analysen att 51 procent av dem kommer att öka sina inköp på andrahandsmarknaden inom de närmsta fem åren. Detta beräknas leda till att secondhandshoppingen kommer att växa 1,5 gånger snabbare inom 10 år, än fast fashion-industrin.

Enligt företagen är den globala secondhand-marknaden idag värd cirka 230 miljarder kronor, och värdet beräknas fördubblas inom närmsta fem åren, till 488 miljarder kronor.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta