Tillverkare av båtprodukter hoppar på e-handelståget

Svenska Skarg, med förtöjningssortimentet Swenska-Hoga, lanserar en nätbutik för att göra sortimentet mer tillgängligt för båtägarna.

Stockholmsbaserade Skarg kom till när fyra vänner och tillika entreprenörer satt på en brygga och bollade idéer för båtorienterade produkter. Efter att ha drivit en design- och konstruktionsbyrå i åtta år, ansåg man att båtbranschen behövde ett rejält uppsving med nya innovativa produkter för den moderna båtmänniskan.

Något som ledde till att deras produktserie Swenska-Hoga, som utgörs av fast förtöjning för montering i brygga eller Y-bom, såg dagens ljus.

Annons

Serien finns tillgänglig i tre längder och i tre olika färgval och 2014 belönades deras design med en Red Dot. En utmärkelse som i designerkretsar betraktas som en internationell kvalitetsstämpel för utmärkt design.

Vill ge kunden fler möjligheter

Skarg och deras Swenska-Hoga finns idag tillgängliga hos cirka 15 återförsäljare runt om i landet, samt online. Och nu gör man egen satsning på nätet genom att lansera en e-handel.

Något som inte bara innebär att man kommer att kunna nå sina kunder direkt, utan även gör att man kan erbjuda dem möjligheten att köpa produkterna monterade, eller omonterade.

– Kunderna har länge efterfrågat möjligheten att köpa lösa delar ur vårt sortiment. Till exempel kan de vilja ha längre rep eller en annan dämpare. Den händige båtägaren ges också möjlighet att designa sitt egna kit, säger Mikael Ericsson, delägare på Skarg.

Annons