Tillverkare utnyttjar butikers rädsla för showrooming?

Det har på senare tid uppmärksammats hur friktionen mellan fysiska butiker och nätbutiker ökar. I USA har uttrycket "showrooming" myntats som beskriver kunder som tittar i butik men handlar på nätet. Nu försöker vissa tillverkare minska detta beteende genom att styra priserna.

Internet Retailer rapporterar hur TV-tillverkare som t.ex. Samsung och Sony har infört hårdare restriktioner kring sina "rekommenderade" priser. Samsung meddelar att de för vissa TV-modeller infört något de kallar "unilateral pricing" (UP). De vill helt enkelt styra priserna och speciellt inte se dem gå under en viss nivå. Även om Samsung säger att det är upp till varje återsäljare om de vil följa deras UP så ska det finnas konsekvenser för de som bryter dem.

Internet Retailer påpekar hur dessa striktare prisrekommendationer kommer i ett läge då allt fler butiker är rädda för "showrooming".

Annons

"Dessa riktlinjer, om tillverkarna kan genomdriva dem, kommer att begränsa priskonkurrensen mellan hemelektronikförsäljare online och offline. Vilket kan hjälpa butiker motverka en del av effekterna där shoppare kommer till butiker för att kolla in och testa en ny TV modell men sedan köper den på nätet, där de kan finna den för lägre pris. Ett beteende som alltmer går under namnet "showrooming"."

Detta gäller främst USA och att styra priserna lär variera per land eftersom lagarna är olika och möjligheterna att styra priserna likaså.

De som säljer TV-apparater i butik kommer förmodligen inte sätta sig emot denna prisstyrning då det är en hårt utsatt bransch, där de förlorar mer försäljning till e-handeln varje år. Speciellt TV-apparater är utsatta eftersom nästan alla säljer samma modeller och pris ofta är det enda konkurrensmedlet.

"Jag tänker mig att butiksbaserade återförsäljare kommer att bli lite gladare av detta än e-handlare", säger Nikki Baird på företaget Retail Systems Research. "Men TV har blivit till en lockvara även för butiksbaserade återförsäljare, så de måste ompröva en del av sin strategi för dessa kundmagneter, .."

Frågan är om detta är ett första steg i en större attack mot detta påstådda "showrooming"-beteende eller om det endast är Samsung och Sony som försöker utnyttja situationen. Som Internet Retailer påpekar kan det vara svårt att få detta att fungera om inte alla stora tillverkare ställer sig bakom en striktare prisstyrning. Det är förmodligen inte helt legalt heller beroende på hur det genomförs.

 

Källa: internetretailer

Annons
Annons