Tjänsten som bestämmer när du ska köpa, och vad

Decide.com är ”köpmotorn” som inte bara talar om för dig när du ska köpa. Nu hjälper tjänsten dig att bestämma vad du ska köpa också. Med den nya köpmotorn vill man få fler att börja sin shopping på Decide.com i stället för på Amazon.

Decide.com lanserades förra sommaren och började som en tjänst för att hjälpa konsumenter avgöra när det är bästa läget att köpa elektronikprylar. I dag erbjuder de köp- och vänta-rekommendationer på över 150 produktkategorier.

Decide.com samlar helt enkelt in data som visar om konsumenten ska köpa nu eller vänta på nästa produktsläpp, eller för att priset ska sjunka. Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen.

Annons

– Det här handlar mer om när du är tidigare i processen, när du vill bestämma vad du ska köpa. Det är ett problem för många, de är översvämmade med alternativ och vet inte var de ska börja, säger Decides CEO Mike Fridgen.

– Nu kommer vi också att poängsätta produkterna från 1-100 tillsammans med våra köp/vänta rekommendationer, fortsätter Fridgen.

"Vi tillämpar hardcore tech"

Precis som ”köpmotorer” som Google och Bing kommer Decide.com att sammanställa data från miljontals användar- och expertrecensioner från webben, inklusive sajter som Amazon, Best Buy och Cnet.

Men det är något som fler sajter gör. Det som skiljer Decide åt enligt Mike Fridgen är de algoritmer man tillämpar efteråt. Genom att använda sin egen patenterade rekommendationsteknik ska man kunna sortera all data och få fram en datadriven poäng.

– Vi tillämpar hardcore tech, säger Fridgen och fortsätter. Fler och fler människor går direkt till Amazon för att börja sitt sökande men de ger dig inte en klar bild över vilka de bästa produkterna är.

– Problemet med Amazon är att de bara har användarrecensioner, vilket inte berättar hela historien. Vi tittar även på expertrecensioner, säger Fridgen.

Annons

Med sin nya tjänst hoppas man att kunna locka konsumenter att börja sin shopping på Decide.com i stället för på Amazon, men det blir ingen enkel match.

– Det kommer att bli tufft, och en stor utmaning för oss, säger Fridgen.

Produktrekommendationer kommer först att användas för kategorier som TV, telefon, kameror, espressomaskiner, kylskåp och liknande. Men man kommer så småningom att rulla ut tjänsten för hela webbplatsens sortiment.

 
Källor: TechCrunch, AllThingsD

Annons