Tjänsterna som hjälper dig fånga den långa svansen

Företagen som vill hjälpa dig att själv publicera och ta betalt för ditt eget innehåll blir allt fler. Dessa tjänster vill alla göra det så enkelt som möjligt att få ut ditt innehåll på nätet. Något enstaka klicka ska vara allt som krävs och vem som helst skall klara av det.

Den mest kända tjänsten kan vara Gumroad med bas i Kalifornien. Vi har även skrivit om Toronto-baserade Shoplocket samt svenska Clickbroker, som dock är lite mer avancerad. Dessa är dock inte de enda på marknaden utan enkla e-handelslösningar dyker upp över hela världen. Denna marknad där man ska kapitalisera på den långa svansen är uppenbarligen något många tror på.

Det brukar vara så att man laddar upp sitt innehåll, en e-bok, en låt eller annat digitalt alster. Sedan skapar dessa tjänster en sida där man kan köpa produkten. Denna kan sedan spridas i sociala medier eller via bloggar. För besväret tar "plattformen" oftast 5 procent på försäljningen. Vissa tjänster stödjer även fysiska produkter.

Annons

TechCrunch rapporterade igår hur Sellfy, en till av dessa tjänster, utökat sitt utbud av betalalternativ. Från att endast haft PayPal till att inkludera Stripe och Paymill. Sellfy har sin bas i Lettland och deras VD och medgrundare, Maris Dagis, berättar lite hur deras tjänst används.

Egna e-böcker är hetast

Tydligen är den mest populära produkten e-böcker och med fler betalalternativ tror Maris att de kan konkurrera med större plattformar som t.ex. Amazon (Kindle Direct Publishing). Anledningen är helt enkelt att via Amazon och andra marknadsplatser försvinner ofta 30 procent av försäljningen medan Sellfy tar 5 procent.

- Det är för att det är en enorm skillnad i transaktionsavgifter och om du inte är bland Amazons storsäljare måste du själv driva in kunder och gör därmed all marknadsföring själv ändå, säger Maris och tillägger, många författare/artister har byggt upp en stor närvaro på nätet (bloggar, hemsidor, sociala nätverk) och det blir lättare att sälja direkt till sina fans genom plattformar som Sellfy, utan att gå till marknadsplatser.

Ett problem är förstås om dessa plattformar inte är lika enkla som marknadsplatserna, med t.ex. begränsade betalalternativ. Det är därför Sellfy nu försöker bredda på det området.

Vi får helt enkelt vänta och se var de egenproducerade digitala alstrena kommer distribueras i framtiden. Om det blir stora marknadsplatser eller denna utspridda distributionsform där man försöker rida på den långa svansen. Det är också intressant att se vilken av dessa enkla plattformar som skall få fart på marknaden. Enligt TechCrunch skall Sellfy ha en ganska mild tillväxt även om de nu sitter på 9000 säljare med 16 000 produkter.

Annons