Annons

Tjänsten som bestämmer när du ska köpa, och vad

Tjänsten som bestämmer när du ska köpa, och vad

2012-08-07 09:02

Decide.com är ”köpmotorn” som inte bara talar om för dig när du ska köpa. Nu hjälper tjänsten dig att bestämma vad du ska köpa också. Med den nya köpmotorn vill man få fler att börja sin shopping på Decide.com i stället för på Amazon.

Decide.com lanserades förra sommaren och började som en tjänst för att hjälpa konsumenter avgöra när det är bästa läget att köpa elektronikprylar. I dag erbjuder de köp- och vänta-rekommendationer på över 150 produktkategorier.

Decide.com samlar helt enkelt in data som visar om konsumenten ska köpa nu eller vänta på nästa produktsläpp, eller för att priset ska sjunka. Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen.
– Det här handlar mer om när du är tidigare i processen, när du vill bestämma vad du ska köpa. Det är ett problem för många, de är översvämmade med alternativ och vet inte var de ska börja, säger Decides CEO Mike Fridgen.

– Nu kommer vi också att poängsätta produkterna från 1-100 tillsammans med våra köp/vänta rekommendationer, fortsätter Fridgen.

"Vi tillämpar hardcore tech"

Precis som ”köpmotorer” som Google och Bing kommer Decide.com att sammanställa data från miljontals användar- och expertrecensioner från webben, inklusive sajter som Amazon, Best Buy och Cnet.

Men det är något som fler sajter gör. Det som skiljer Decide åt enligt Mike Fridgen är de algoritmer man tillämpar efteråt. Genom att använda sin egen patenterade rekommendationsteknik ska man kunna sortera all data och få fram en datadriven poäng.
– Vi tillämpar hardcore tech, säger Fridgen och fortsätter. Fler och fler människor går direkt till Amazon för att börja sitt sökande men de ger dig inte en klar bild över vilka de bästa produkterna är.
– Problemet med Amazon är att de bara har användarrecensioner, vilket inte berättar hela historien. Vi tittar även på expertrecensioner, säger Fridgen.
Med sin nya tjänst hoppas man att kunna locka konsumenter att börja sin shopping på Decide.com i stället för på Amazon, men det blir ingen enkel match.
– Det kommer att bli tufft, och en stor utmaning för oss, säger Fridgen.
Produktrekommendationer kommer först att användas för kategorier som TV, telefon, kameror, espressomaskiner, kylskåp och liknande. Men man kommer så småningom att rulla ut tjänsten för hela webbplatsens sortiment.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta