Annons

Tjänsten som bestämmer när du ska köpa, och vad

Tjänsten som bestämmer när du ska köpa, och vad

2012-08-07 09:02

Decide.com är ”köpmotorn” som inte bara talar om för dig när du ska köpa. Nu hjälper tjänsten dig att bestämma vad du ska köpa också. Med den nya köpmotorn vill man få fler att börja sin shopping på Decide.com i stället för på Amazon.

Decide.com lanserades förra sommaren och började som en tjänst för att hjälpa konsumenter avgöra när det är bästa läget att köpa elektronikprylar. I dag erbjuder de köp- och vänta-rekommendationer på över 150 produktkategorier.

Decide.com samlar helt enkelt in data som visar om konsumenten ska köpa nu eller vänta på nästa produktsläpp, eller för att priset ska sjunka. Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen.
– Det här handlar mer om när du är tidigare i processen, när du vill bestämma vad du ska köpa. Det är ett problem för många, de är översvämmade med alternativ och vet inte var de ska börja, säger Decides CEO Mike Fridgen.

– Nu kommer vi också att poängsätta produkterna från 1-100 tillsammans med våra köp/vänta rekommendationer, fortsätter Fridgen.

"Vi tillämpar hardcore tech"

Precis som ”köpmotorer” som Google och Bing kommer Decide.com att sammanställa data från miljontals användar- och expertrecensioner från webben, inklusive sajter som Amazon, Best Buy och Cnet.

Men det är något som fler sajter gör. Det som skiljer Decide åt enligt Mike Fridgen är de algoritmer man tillämpar efteråt. Genom att använda sin egen patenterade rekommendationsteknik ska man kunna sortera all data och få fram en datadriven poäng.
– Vi tillämpar hardcore tech, säger Fridgen och fortsätter. Fler och fler människor går direkt till Amazon för att börja sitt sökande men de ger dig inte en klar bild över vilka de bästa produkterna är.
– Problemet med Amazon är att de bara har användarrecensioner, vilket inte berättar hela historien. Vi tittar även på expertrecensioner, säger Fridgen.
Med sin nya tjänst hoppas man att kunna locka konsumenter att börja sin shopping på Decide.com i stället för på Amazon, men det blir ingen enkel match.
– Det kommer att bli tufft, och en stor utmaning för oss, säger Fridgen.
Produktrekommendationer kommer först att användas för kategorier som TV, telefon, kameror, espressomaskiner, kylskåp och liknande. Men man kommer så småningom att rulla ut tjänsten för hela webbplatsens sortiment.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta