Tjäna pengar på datan du delar med dig av på nätet

Informationen vi delar med oss av när vi handlar eller rör oss på nätet är guld värt för e-handlare, annonsörer och andra företag. Information som de oftast kan få tag i gratis. Datacoup är en marknadsplats där användare kan dela med sig av sina personliga uppgifter och få betalt för det.

För ett par veckor sedan skrev vi om den svenska tjänsten JustID.me som vill ge användare full kontroll över informationen de delar med sig av på nätet.

Den tjänsten är fortfarande i projektstadiet men tanken är att användaren själv ska kunna välja vilken information som ska delas, kanske i utbyte mot fri frakt på en tröja i en webbshop eller mot rabatt på exempelvis biobiljetter som köps online.

Annons

En annan tjänst som är inne på samma spår är amerikanska Datacoup. Men istället för att e-handlare ska ansluta sig till tjänsten är det mer som en marknadsplats där e-handlare, annonsörer eller andra företag kan köpa information som privatpersoner vill dela med sig av.

Går ej att spåra

Det hela fungerar som så att den som är intresserad av att sälja en skvätt information om sig själv, skapar ett konto på sajten. Sedan är det bara att välja vad vad han eller hon vill dela med sig av. Som till exempel deras flöden från sociala medier och information om senaste köp på nätet.

De kan också avgöra vilken typ av varumärken eller företag som får köpa deras information. Ingen av informationen ska dock gå att spåra till en specifik användare utan alla data som säljs blandas i en stor pott.

Datacoup fungerar sedan som en sorts mäklare som säljer vidare information till den som vill betala för den. En del av försäljningen går sedan tillbaka till användarna som får betalt månadsvis.

På sätt och vis är Datacoup ännu ett företag som vill tjäna pengar på den information som finns på nätet. Tjänsten gör det dock möjligt för användare att välja vad de vill dela med sig av, och få en slant för det.

 

Annons

Källa: Springwise

Annons