Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Enligt Svensk Digital Handels prognoser väntas livsmedelsförsäljningen på nätet öka med 38 procent under 2016, vilket skulle innebära en omsättning på 5,7 miljarder kronor. Men det är inte grönsaker, kött eller bröd som ligger i topp när svensken handlar dagligvaror på nätet, utan mjölk och toalettpapper.

Det enligt en ny undersökning, genomförd av Sifo på uppdrag av Valmet, och där de tillfrågade fått svara på vilken varukategori som de helst skulle vilja slippa bära hem från sin dagligvarubutik.

Annons

Tunga varor toppar nätkassen

Något som troligtvis beror på att det enligt Sifoundersökningen främst är tunga och skrymmande varor som vi helst vill få hemkörda. Etta på listan ligger nämligen mejerivaror, 36 procent, följt av hushålls- och toapapper med 30 procent.

Kött och fisk kommer på en tredje plats med 10 procent medan grönsaker och frukt samt bröd får 5 respektive 3 procent av rösterna.

Annons