Topshops krisstrategi – teamar upp med modejättar

"Från topp till tå".

Det brittiska märket Topshop meddelade i dag att de kommer att samarbeta med e-handelsplattformen Zalando. Klädmärket ska låta e-handeln sälja deras 250 smink- och skönhetsprodukter på åtta olika marknader. Topshop har tidigare teamat samman med svenska Nelly.com. Nyligen lät de även e-modehandlaren Asos vara återförsäljare för deras kläder. 

- Detta är ett viktigt steg på vår resa för att bli en enda destination för mode och skönhet, vilket ger våra kunder en komplett shoppingupplevelse från topp till tå, säger Pamela Wade-Lehman, chef för Zalandos Beauty, enligt Retail Gazette.

Annons

Topshop har funnits sedan 1960-talet och har cirka 500 fysiska butiker. Kedjan säljer kläder, skor, smink och accessoarer. Märket är en del av koncernen Arcadia, där flera brittiska klädmärken, såsom Dorothy Perkins, Miss Selfridge, Wallis och Evans ingår. På sista tiden har det dock gått dåligt både för Arcadia och Topshop. 

Stänger 23 butiker

Bolagsgruppen satte i våras in ett sparprogram som innebär att 23 Topshop butiker ska stängas och 520 tjänster försvinna inom de närmsta åren. Nedskärningarna ska vara ett försök till att rädda kedjan, då mycket av handeln har gått över till nätet. 

LÄS ÄVEN: Krisande modejätte ska sälja på ASOS: "Måste reparera skadan"

- Inom en exceptionellt utmanande detaljhandelsmarknaden utforskar vi flera alternativ för att verksamheten ska kunna fungera på ett mer effektivt sätt, sa Arcadia då i ett uttalande, enligt FashionUnited.

Frågan är om satsningarna kommer att räcka för att rädda Topshop. 

Annons