Annons

Toys R Us-sagan fortsätter: Richard Barry, vd på Tru Kids

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

2019-06-24 11:06

Ny affärsmodell.

Historien om hur Top-Toy försattes i konkurs började i januari. Vi rapporterade kontinuerligt om hur alla Toys R Us och BR-butiker stängdes ner, och det sista vi hörde var att Tru Kids Inc hade köpt varumärkena Toys R Us och Babies R Us samt maskot-giraffen Geoffrey. 

LÄS ÄVEN: Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Det skrevs om att det var flera nyckelpersoner från Toys R Us som satt i det nybildade bolagets, Tru Kids, ledning och att de hade " lärt sig av Toys R Us tidigare misstag" och skulle därför göra om och göra rätt. Tru Kids Inc meddelade att de skulle lansera en ny e-handelsplattform och 70 nya butiker i Europa, Asien och Indien samt växa varumärket i USA.

– Vi har en “once in a lifetime opportunity” att skriva nästa kapitel för Toys R Us genom att lansera en nyutvecklad omnikanal-upplevelse, sa Richard Barry, vd på Tru Kids och tidigare globalchef på Toys R Us, under uppköpet. 

I Norden var det den danska koncernen Salling Group som lade vantarna över Top-Toys danska varulager och rättigheterna till varumärket BR i Danmark. Koncernen meddelade därefter att de skulle börja med att öppna 25 stycken BR-butiker i Danmark. 

LÄS ÄVEN: BR Leksaker återuppstår - ny webbshop och nya butiker

Och snart kom även Nordic Toy Team och berättade att de hade förvärvat tjugo stycken av Top-Toys butiker i Norge

E-handeln kommer i år

Mer än fyra månader efter att Tru Kids tagit över Toys R Us blev det dags för en lägesuppdatering. Bloomberg rapporterar att bolaget planerar att lansera sex butiker och en e-handelsplattform redan i år, i USA. 

Annons
Annons

För att ta lärdom av Toys R Us historia har Tru Kids tänkt om kring sina fysiska butiker. De nya butikerna kommer att bli ungefär en tredjedel i storlek jämfört med kedjans tidigare butiker, cirka 930 kvadratmeter, samt erbjuda interaktiva upplevelser. 

Som upplevelser i butikerna beskrivs bland annat lekstationer där barn får leka med olika leksaker som man även kan köpa i butiken. Men leksakerna som butikerna kommer att sälja kommer leksaksproducenterna inte få betalt för - förrän kunderna köper dem.

Det är en del av Tru Kids nya affärsmodell, men företaget vill inte avslöja fler detaljer kring sin strategi. Det som dock framgår är att MGA Entertainment Inc som är en världskänd leksaksproducent, och står bakom LOL Surprise! och Bratz dockor, redan är ombord och ska sälja sina produkter i de kommande butikerna.

Medvind för Lekia

Samtidigt, i Sverige, fortsätter Lekia att fylla hålet efter Toys R Us och BR-Leksaker. Idag har Lekia 122 butiker, men har redan inplanerade butiksöppningar under 2019 som kommer att resultera i att kedjan snart har 140 butiker i Sverige, skriver Dagens Handel

LÄS ÄVEN: Lekia fyller hålet efter Toys R Us: "Ingen glädje i det som skett"

– Vi har sedan i januari arbetat intensivt med att ta till vara på möjligheten som öppnade sig i och med Top-Toys konkurs, säger Baldvin Georgsson, vd på Lekia.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta