Annons

Traderas nya sajt har fått fart på konverteringen

Traderas nya sajt har fått fart på konverteringen

2014-07-07 11:05

Tradera har under våren fått en ny, responsiv design. Något som innebär att sajtens mobilbesökare fått en versionen som anpassas efter webbläsaren, och det har gett resultat. Sedan lanseringen har konverteringsgraden från mobila användare mer än fördubblats.

Vi har tidigare berättat att Tradera under våren lanserat en rad förbättringar för att det ska bli enklare att sälja och köpa på marknadsplatsen. Bland annat har man lanserat Klarna Checkout som betalningsalternativ, men Tradera har också satsat på sin mobila plattform.

Under de senaste åren har man sett en markant ökning av mobil trafik. För tre år sedan kom 10 till 15 procent av besökarna från mobila enheter. Idag är motsvarande siffra 56 procent. Därför var en responsiv sajt en viktig pusselbit i satsningen.
– Vi hade ingen mobilsajt tidigare. Istället jobbade vi med mobilappar. Vi var väldigt tidiga på både IOS och Android, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.
Tittat på flöden

Den nya designen har rullats ut stegvis under våren men för några veckor sedan blev den standard, och det har gett resultat. Sedan lanseringen har konverteringsgraden, räknat som antalet besök på sajten som leder till ett bud, ökat med 77 procent bland mobilsurfare, och 122 procent bland de som besöker Tradera via en surfplatta.
– Vi har tittat mycket på våra flöden, till exempel för betalningar, för att göra det enklare på små skärmar. Vi har också tittat mycket på hur vi visualiserar innehållet och hur mycket information vi kan visa för mobilanvändare, säger Christina Kilström.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta