Annons

Traditionella detaljhandlare har fått kläm på E-handeln

Traditionella detaljhandlare har fått kläm på E-handeln

2014-02-06 11:43

E-handeln växer snabbt, mycket tack vare att traditionella detaljhandelsföretag tagit klivet ut på nätet. En färsk undersökning visar att bland de 50 största e-handelsföretagen världen över är en stor majoritet etablerade, traditionella detaljister. Endast åtta är renodlade e-handlare.

Att sälja på nätet är inte något som enbart är reserverat för renodlade e-handlare. Enligt revisions- och konsultföretaget Deloittes årliga rapport, Global Powers of Retailing, har traditionella detaljhandelsföretag fått kläm på hur man gör.

I rapporten, där e-handeln i år fått ett eget kapitel, har man följt utvecklingen för de 250 största detaljhandelsföretagen världen över under räkenskapsåret 2012, för brutna år till och med juni 2013. Och man konstaterar att de traditionella detaljisterna på allvar tagit upp e-handelskampen om kunderna.
– Det är tydligt att de traditionella detaljisterna har tagit upp kampen kring kunderna med e-handeln. Bland de 50 största e-handlarna är nu 42 traditionella detaljhandlare. Amazon dominerar med en omsättning på 52 miljarder dollar och en imponerande tillväxt om 23 procent, säger Lars Egenäs, partner på Deloitte.

Två E-handlare topp fem

Amazon toppar alltså inte oväntat listan och på de efterföljande tre platserna kommer Apple, Walmart och tyska Otto. Först på plats fem kommer nästa renodlade e-handlare, kinesiska Jingdong, och Dell tar plats som nummer åtta.

Anmärkningsvärt är att varken Kinesiska e-handelsjätten Alibaba eller japanska Rakuten finns med på listan över världens 50 största e-handlare. Anledningen är att de inte redovisar sina intäkter som återförsäljare utan som förmedlare, och då inte kvalar in på listan.

Rapporten visar också att e-handeln i Europa och USA tagit ett rejält kliv framåt med nästan 30 procent från tidigare relativt blygsamma nivåer. E-handelns andel av detaljhandeln är i USA 12 procent och Europa 5 procent. De stora tillväxtmarknaderna är Latinamerika och Afrika/Mellanöstern som visar en tillväxt runt 15 procent och en lönsamhet på 5 procent.

Den kraftiga tillväxten inom e-handeln medför en begränsad potential för den fysiska butiken och innebär på sikt stora utmaningar kring etableringar och butiksytor. Butiken kommer att fortsätta vara central men med allt större fokus på kundrelationer och presentationer av sortimentet, enligt rapporten.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta