Trafikökning på nära 10 procent när Overstock satsade på SEO

Möbeljätten Overstock har tack vare ett gediget SEO-arbete lyckats lyfta både trafiken och försäljningen.

Overstocks VD Patrick Byrne kunde för någon vecka sedan meddela att den behandling han hade fått mot sin Hepatit-sjukdom hade fått ett lyckat resultat och att han därför skulle göra comeback efter en tids sjukskrivning. Nu kommer fler glada nyheter från företaget.

Algoritmändring gav resultat

Under årets andra kvartal har nämligen den amerikanska möbeljätten kommit upp i en försäljning på drygt 418 miljoner dollar, vilket är en ökning på knappt åtta procent jämfört med samma period året innan. Ser man till hela det första halvåret landade försäljningen på drygt 832 miljoner dollar, vilket motsvarar en ökning på 5,8 procent.

Annons

Enligt bolagets operativa chef Saum Noursalehi beror tillväxten framför allt på att Overstock har lagt tid på SEO och på så sätt fått en bättre placering bland Googles sökresultat. Enligt siffror i Internet Retailer har företaget under perioden ökat sin trafik med 9,9 procent.

- Vi har fokuserat starkt på att förbättra vår köpupplevelse och att framhäva innehållet på vår sida. Det har fått som resultat att vi nu har bättre trafiksiffror och placeringar än vi hade innan vi ändrade vår algoritm, säger han.

Bolaget lönsamt för halvåret i sin helhet

Overstocks ökning ska också ha att göra med att företaget har satsat på att förbättra sina mobila appar med ambitionen att locka yngre kunder.

- I mobilen har du inte så mycket utrymme så det handlar om att reducera antalet klick. Vårt team har gjort ett bra jobb med det. Vi har gjort det enklare att betala med funktioner som Apple Pay och Android Pay och det har fått en positiv effekt på konverteringen, säger Saum Noursalehi.

Trots att det andra kvartalet innebar ett resultat på minus 1,2 miljoner lyckades Overstock under halvåret som helhet nå ett resultat på nära 12 miljoner dollar.

Annons