Annons

Trafikrekord när donutprylar nådde svensk e-handel Stort intresse för Dunkin Donuts utrustning

Trafikrekord när donutprylar nådde svensk e-handel

2018-08-20 12:43

"Intresset har varit mycket stort".

Kedjan Dunkin Donuts fick ett svalt mottagande på den svenska marknaden och till slut blev konkursen ett faktum. Men i samma veva fick företagets utrustning nytt liv i e-handeln, när allt från kyldiskar till papperspåsar lades upp på auktionssajten PS Auction.

LÄS ÄVEN: Donutkedja i svensk konkurs - utrustningen säljs på nätet 

Och när vi hör av oss för att fråga hur det går med försäljningen får vi besked om att köksutrustning verkar vara efterfrågat bland e-handelskunderna.

- Vi har haft trafikrekord och många har varit inne och tittat och registrerat sig för budgivning. Så vi har haft de bästa förutsättningarna för att avyttra utrustningen, skriver Per Henriksson, vd på PS Auction, till Ehandel.se.

"Allt fler större företag budar"

Auktionen skulle egentligen ha avslutats den 16 augusti, men med tanke på det stora intresset - och att det fortfarande fanns föremål att sälja - valde PS Auction att hålla budgivningen öppen ett tag till.

- Det är tydligt att allt fler ser en möjlighet att komplettera sin verksamhet med utrustning som är begagnad. Dunkin Donuts-auktionen följer också ett nytt mönster där allt fler större företag är inne och budar.

Vilka är intresserade av den här typen av varor?

Annons
Annons
- Företag som ser värde dels i att göra en bra affär och dels att man tänker i cirkulära termer. Det är restauranger men även företag med personalmatsal som kompletterar, skriver Per Henriksson, och fortsätter:
- Sedan har vi en del kunder som köper, fixar till och säljer vidare. Så det finns ett liv efter detta för alla prylarna.

Gissar på tio procent av nypriset

Hur mycket PS Auctions får in på Dunkin Donuts utrustning återstår att se. 

- Pengamässigt vet vi inte var det slutar riktigt ännu men en gissning är att vi kanske får ut tio procent av nypriset. Vilket är ganska bra med tanke på att utrustningen i flera fall är väldigt specifik för denna typ av produkt, avslutar Per Henriksson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta