Annons

Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

Krönika: Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

2017-07-24 07:00

Kundernas ökade makt slår mot varumärken som inte tar chansen.

Frågan om hur mycket ett varumärke är värt och hur man skall mäta detta är ganska komplicerad, och det råder ofta delade meningar mellan ägare och köpare. Det som de flesta är överens om är att syftet med att skapa ett starkt varumärke är att kunna ta ut en större marginal per såld artikel, eller att öka volymerna på bekostnad av konkurrenterna och på så sätt skapa sig dominans.

Det som händer rent praktiskt hos kunder till ett starkt varumärke är att de väljer bort, eller gör en mindre noggrann pris/prestanda-jämförelse med andra varumärken (både no-name och andra kända varumärken). Detta för att kunden upplever att det aktuella varumärket har vissa positiva egenskaper eller en viss prestanda som de andra alternativen saknar.

Gamla tankesätt gäller inte längre

Indirekt medför detta att det välkända varumärket har möjlighet att ta ut ett högre pris än en ”sämre”, men i realiteten, likvärdig produkt. Detta är en sanning som har varit allmänt vedertagen under en lång tid, men i och med e-handelns frammarsch håller gamla vedertagna sanningar på att urholkas.

Detta håller på att ändras genom smarta tjänster som till exempel Prisjakt eller större dominanta marknadsplatser med Amazon i täten. Hos dessa finner vi stora mängder slutanvändare som genom att recensera alla produkter på lika vilkor suddar ut de under ofta lång tid inarbetade värdena hos starka varumärken. Orsaken till detta är främst att den stora massan tillsammans recenserar produkterna och ger mindre kända varumärken ett förtroende bakom sig som de stora varumärkena har fått betala, i tid och pengar via traditionella medier, för att få.

Annons
Annons

Återigen vinner det lägre priset

När allt annat är lika gällande prestanda och förtroende, vilket blir väldigt transparent på nätet, så vinner allt som oftast det lägsta priset. Välkända varumärken har sällan det lägsta priset på grund av stora overhead-kostnader och den pålagda prispremien som de alltid tidigare har kunnat ta ut.

Vad detta kommer att leda till beror nog mycket på hur dominanta aktörer inom kanalen väljer att fokusera sin affär, men också på hur de olika varumärkena kommer att agera de närmaste åren. Det finns en rad smarta och snygga sätt att dra nytta av marknaden men det finns också det sämre alternativet - att blunda för verkligheten och hoppas på att Internet verkligen är en fluga.

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem