Krönika: Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

Kundernas ökade makt slår mot varumärken som inte tar chansen.

Frågan om hur mycket ett varumärke är värt och hur man skall mäta detta är ganska komplicerad, och det råder ofta delade meningar mellan ägare och köpare. Det som de flesta är överens om är att syftet med att skapa ett starkt varumärke är att kunna ta ut en större marginal per såld artikel, eller att öka volymerna på bekostnad av konkurrenterna och på så sätt skapa sig dominans.

Det som händer rent praktiskt hos kunder till ett starkt varumärke är att de väljer bort, eller gör en mindre noggrann pris/prestanda-jämförelse med andra varumärken (både no-name och andra kända varumärken). Detta för att kunden upplever att det aktuella varumärket har vissa positiva egenskaper eller en viss prestanda som de andra alternativen saknar.

Annons

Gamla tankesätt gäller inte längre

Indirekt medför detta att det välkända varumärket har möjlighet att ta ut ett högre pris än en ”sämre”, men i realiteten, likvärdig produkt. Detta är en sanning som har varit allmänt vedertagen under en lång tid, men i och med e-handelns frammarsch håller gamla vedertagna sanningar på att urholkas.

Detta håller på att ändras genom smarta tjänster som till exempel Prisjakt eller större dominanta marknadsplatser med Amazon i täten. Hos dessa finner vi stora mängder slutanvändare som genom att recensera alla produkter på lika vilkor suddar ut de under ofta lång tid inarbetade värdena hos starka varumärken. Orsaken till detta är främst att den stora massan tillsammans recenserar produkterna och ger mindre kända varumärken ett förtroende bakom sig som de stora varumärkena har fått betala, i tid och pengar via traditionella medier, för att få.

Återigen vinner det lägre priset

När allt annat är lika gällande prestanda och förtroende, vilket blir väldigt transparent på nätet, så vinner allt som oftast det lägsta priset. Välkända varumärken har sällan det lägsta priset på grund av stora overhead-kostnader och den pålagda prispremien som de alltid tidigare har kunnat ta ut.

Vad detta kommer att leda till beror nog mycket på hur dominanta aktörer inom kanalen väljer att fokusera sin affär, men också på hur de olika varumärkena kommer att agera de närmaste åren. Det finns en rad smarta och snygga sätt att dra nytta av marknaden men det finns också det sämre alternativet - att blunda för verkligheten och hoppas på att Internet verkligen är en fluga.

Annons