Annons

Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

Krönika: Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

2017-07-24 07:00

Kundernas ökade makt slår mot varumärken som inte tar chansen.

Frågan om hur mycket ett varumärke är värt och hur man skall mäta detta är ganska komplicerad, och det råder ofta delade meningar mellan ägare och köpare. Det som de flesta är överens om är att syftet med att skapa ett starkt varumärke är att kunna ta ut en större marginal per såld artikel, eller att öka volymerna på bekostnad av konkurrenterna och på så sätt skapa sig dominans.

Det som händer rent praktiskt hos kunder till ett starkt varumärke är att de väljer bort, eller gör en mindre noggrann pris/prestanda-jämförelse med andra varumärken (både no-name och andra kända varumärken). Detta för att kunden upplever att det aktuella varumärket har vissa positiva egenskaper eller en viss prestanda som de andra alternativen saknar.

Gamla tankesätt gäller inte längre

Indirekt medför detta att det välkända varumärket har möjlighet att ta ut ett högre pris än en ”sämre”, men i realiteten, likvärdig produkt. Detta är en sanning som har varit allmänt vedertagen under en lång tid, men i och med e-handelns frammarsch håller gamla vedertagna sanningar på att urholkas.

Detta håller på att ändras genom smarta tjänster som till exempel Prisjakt eller större dominanta marknadsplatser med Amazon i täten. Hos dessa finner vi stora mängder slutanvändare som genom att recensera alla produkter på lika vilkor suddar ut de under ofta lång tid inarbetade värdena hos starka varumärken. Orsaken till detta är främst att den stora massan tillsammans recenserar produkterna och ger mindre kända varumärken ett förtroende bakom sig som de stora varumärkena har fått betala, i tid och pengar via traditionella medier, för att få.

Annons
Annons

Återigen vinner det lägre priset

När allt annat är lika gällande prestanda och förtroende, vilket blir väldigt transparent på nätet, så vinner allt som oftast det lägsta priset. Välkända varumärken har sällan det lägsta priset på grund av stora overhead-kostnader och den pålagda prispremien som de alltid tidigare har kunnat ta ut.

Vad detta kommer att leda till beror nog mycket på hur dominanta aktörer inom kanalen väljer att fokusera sin affär, men också på hur de olika varumärkena kommer att agera de närmaste åren. Det finns en rad smarta och snygga sätt att dra nytta av marknaden men det finns också det sämre alternativet - att blunda för verkligheten och hoppas på att Internet verkligen är en fluga.

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Andreas Koschnike utlovar superomnibutik.

Annons
Annons
Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

1
Odd Molly slog rekord i <nobr>e-handeln</nobr> - står nu för 40%

Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ska vara gratis och öppen för alla e-handlare.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

"Gåvor" och Luxemburg.

7
Lyko får finsk <nobr>e-handel</nobr> och nytt automatlager i Sverige

Lyko får finsk e-handel och nytt automatlager i Sverige

Lägger 85 miljoner på det nya centrallagret.

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

"En av Sveriges främsta marknadschefer".

Annons
Annons
PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

Hundratusentals paket kommer inte att hämtas ut.

5
Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

E-handeln ökade med 40 procent under 2017.

Här är nystartade <nobr>e-handlares</nobr> favoritbransch

Här är nystartade e-handlares favoritbransch

E-handlarnas favorit när de startar butik.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

Monomak söker:

Kontorsassistent inkl orderpackning och kundkontakt


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta