Annons

Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

Krönika: Transparensen urholkar varumärkes tidigare styrka

2017-07-24 07:00

Kundernas ökade makt slår mot varumärken som inte tar chansen.

Frågan om hur mycket ett varumärke är värt och hur man skall mäta detta är ganska komplicerad, och det råder ofta delade meningar mellan ägare och köpare. Det som de flesta är överens om är att syftet med att skapa ett starkt varumärke är att kunna ta ut en större marginal per såld artikel, eller att öka volymerna på bekostnad av konkurrenterna och på så sätt skapa sig dominans.

Det som händer rent praktiskt hos kunder till ett starkt varumärke är att de väljer bort, eller gör en mindre noggrann pris/prestanda-jämförelse med andra varumärken (både no-name och andra kända varumärken). Detta för att kunden upplever att det aktuella varumärket har vissa positiva egenskaper eller en viss prestanda som de andra alternativen saknar.

Gamla tankesätt gäller inte längre

Indirekt medför detta att det välkända varumärket har möjlighet att ta ut ett högre pris än en ”sämre”, men i realiteten, likvärdig produkt. Detta är en sanning som har varit allmänt vedertagen under en lång tid, men i och med e-handelns frammarsch håller gamla vedertagna sanningar på att urholkas.

Detta håller på att ändras genom smarta tjänster som till exempel Prisjakt eller större dominanta marknadsplatser med Amazon i täten. Hos dessa finner vi stora mängder slutanvändare som genom att recensera alla produkter på lika vilkor suddar ut de under ofta lång tid inarbetade värdena hos starka varumärken. Orsaken till detta är främst att den stora massan tillsammans recenserar produkterna och ger mindre kända varumärken ett förtroende bakom sig som de stora varumärkena har fått betala, i tid och pengar via traditionella medier, för att få.

Annons
Annons

Återigen vinner det lägre priset

När allt annat är lika gällande prestanda och förtroende, vilket blir väldigt transparent på nätet, så vinner allt som oftast det lägsta priset. Välkända varumärken har sällan det lägsta priset på grund av stora overhead-kostnader och den pålagda prispremien som de alltid tidigare har kunnat ta ut.

Vad detta kommer att leda till beror nog mycket på hur dominanta aktörer inom kanalen väljer att fokusera sin affär, men också på hur de olika varumärkena kommer att agera de närmaste åren. Det finns en rad smarta och snygga sätt att dra nytta av marknaden men det finns också det sämre alternativet - att blunda för verkligheten och hoppas på att Internet verkligen är en fluga.

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Detaljhandelsjätte köper 70 procent.

Annons
Annons
Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Färdigkört för entreprenören som trotsade monopolet.

1
Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Tyskland gav med sig.

1
Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Vd:n om den stora vändningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Handla mobiltillbehör med kryptovalutan.

1
H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

Nedgången ska vändas med mer e-handel.

Annons
Annons
Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger <nobr>e-handeln</nobr>

Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger e-handeln

Ska satsa allt på blockchain.

Den blir årets julklapp på nätet enligt <nobr>e-handlarna</nobr>

Den blir årets julklapp på nätet enligt e-handlarna

Ledtråd: Det är inte en elcykel.

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Mobilen står för hälften av alla order.

Betalkorten tappar när allt fler vill <nobr>e-handla</nobr> med faktura

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.