Annons

Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan Danskarna e-handlar sig till solen

Trend: Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan

2016-07-13 10:29

En ny undersökning visar att e-handel har blivit det självklara valet för ressugna danskar.

Danskarna, som förra året e-handlade för uppemot 90 miljarder danska kronor, drar sig förstås inte för att vända sig till nätet när det är dags att planera semestern. Enligt en undersökning från organisationen för digital handel, FDIH, uppger många danskar att de förutom att boka resor på nätet, även jämför priser och får reseinspiration på sociala medier.

- Tre av fyra konsumenter köper sin resa på nätet, medan endast 3,9 procent går till en resebyrå och endast 1,4 procent gör ett fysiskt besök hos en resebyrå. Vi kan därmed konstatera att danskarna älskar att köpa semesterresan på nätet, säger Henrik Theil, kommunikationschef FDIH.

De återstående procenten har i FDIH:s undersökning valt alternativet “annat” när de fick frågan om var de beställer sin semesterresa.

Jämförelser och råd från vänner lika viktigt

Var femte person säger sig ha nytta av prisjämförelsesidor när de ska boka resor, vilket är ungefär en lika stor andel som tar tillvara på reseråd från vänner och bekanta. Endast sju procent tar en titt på sociala medier inför resebokningen, men Henrik Theil är övertygad om att den andelen kommer att växa snabbt framöver. De sociala forumen har enligt undersökningen redan nu större betydelse än traditionella medier som radio, TV och tidningar.

Annons
Annons
- Jag uppskattar att den utvecklingen kommer att växa markant i takt med att resebyråerna blir allt mer vana vid att använda sociala medier, säger han.

FDIH:s undersökning bygger på svar från 657 konsumenter som ingår i en grupp på 1200 personer som FDIH ställer frågor till varje månad.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta