Annons

Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan Danskarna e-handlar sig till solen

Trend: Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan

2016-07-13 10:29

En ny undersökning visar att e-handel har blivit det självklara valet för ressugna danskar.

Danskarna, som förra året e-handlade för uppemot 90 miljarder danska kronor, drar sig förstås inte för att vända sig till nätet när det är dags att planera semestern. Enligt en undersökning från organisationen för digital handel, FDIH, uppger många danskar att de förutom att boka resor på nätet, även jämför priser och får reseinspiration på sociala medier.

- Tre av fyra konsumenter köper sin resa på nätet, medan endast 3,9 procent går till en resebyrå och endast 1,4 procent gör ett fysiskt besök hos en resebyrå. Vi kan därmed konstatera att danskarna älskar att köpa semesterresan på nätet, säger Henrik Theil, kommunikationschef FDIH.

De återstående procenten har i FDIH:s undersökning valt alternativet “annat” när de fick frågan om var de beställer sin semesterresa.

Jämförelser och råd från vänner lika viktigt

Var femte person säger sig ha nytta av prisjämförelsesidor när de ska boka resor, vilket är ungefär en lika stor andel som tar tillvara på reseråd från vänner och bekanta. Endast sju procent tar en titt på sociala medier inför resebokningen, men Henrik Theil är övertygad om att den andelen kommer att växa snabbt framöver. De sociala forumen har enligt undersökningen redan nu större betydelse än traditionella medier som radio, TV och tidningar.

Annons
Annons
- Jag uppskattar att den utvecklingen kommer att växa markant i takt med att resebyråerna blir allt mer vana vid att använda sociala medier, säger han.

FDIH:s undersökning bygger på svar från 657 konsumenter som ingår i en grupp på 1200 personer som FDIH ställer frågor till varje månad.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta