Trend: Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan

En ny undersökning visar att e-handel har blivit det självklara valet för ressugna danskar.

Danskarna, som förra året e-handlade för uppemot 90 miljarder danska kronor, drar sig förstås inte för att vända sig till nätet när det är dags att planera semestern. Enligt en undersökning från organisationen för digital handel, FDIH, uppger många danskar att de förutom att boka resor på nätet, även jämför priser och får reseinspiration på sociala medier.

- Tre av fyra konsumenter köper sin resa på nätet, medan endast 3,9 procent går till en resebyrå och endast 1,4 procent gör ett fysiskt besök hos en resebyrå. Vi kan därmed konstatera att danskarna älskar att köpa semesterresan på nätet, säger Henrik Theil, kommunikationschef FDIH.

Annons

De återstående procenten har i FDIH:s undersökning valt alternativet “annat” när de fick frågan om var de beställer sin semesterresa.

Jämförelser och råd från vänner lika viktigt

Var femte person säger sig ha nytta av prisjämförelsesidor när de ska boka resor, vilket är ungefär en lika stor andel som tar tillvara på reseråd från vänner och bekanta. Endast sju procent tar en titt på sociala medier inför resebokningen, men Henrik Theil är övertygad om att den andelen kommer att växa snabbt framöver. De sociala forumen har enligt undersökningen redan nu större betydelse än traditionella medier som radio, TV och tidningar.

- Jag uppskattar att den utvecklingen kommer att växa markant i takt med att resebyråerna blir allt mer vana vid att använda sociala medier, säger han.

FDIH:s undersökning bygger på svar från 657 konsumenter som ingår i en grupp på 1200 personer som FDIH ställer frågor till varje månad.

Annons