Annons

Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan Danskarna e-handlar sig till solen

Trend: Tre av fyra går till nätet för att köpa semesterresan

2016-07-13 10:29

En ny undersökning visar att e-handel har blivit det självklara valet för ressugna danskar.

Danskarna, som förra året e-handlade för uppemot 90 miljarder danska kronor, drar sig förstås inte för att vända sig till nätet när det är dags att planera semestern. Enligt en undersökning från organisationen för digital handel, FDIH, uppger många danskar att de förutom att boka resor på nätet, även jämför priser och får reseinspiration på sociala medier.

- Tre av fyra konsumenter köper sin resa på nätet, medan endast 3,9 procent går till en resebyrå och endast 1,4 procent gör ett fysiskt besök hos en resebyrå. Vi kan därmed konstatera att danskarna älskar att köpa semesterresan på nätet, säger Henrik Theil, kommunikationschef FDIH.

De återstående procenten har i FDIH:s undersökning valt alternativet “annat” när de fick frågan om var de beställer sin semesterresa.

Jämförelser och råd från vänner lika viktigt

Var femte person säger sig ha nytta av prisjämförelsesidor när de ska boka resor, vilket är ungefär en lika stor andel som tar tillvara på reseråd från vänner och bekanta. Endast sju procent tar en titt på sociala medier inför resebokningen, men Henrik Theil är övertygad om att den andelen kommer att växa snabbt framöver. De sociala forumen har enligt undersökningen redan nu större betydelse än traditionella medier som radio, TV och tidningar.

Annons
Annons
- Jag uppskattar att den utvecklingen kommer att växa markant i takt med att resebyråerna blir allt mer vana vid att använda sociala medier, säger han.

FDIH:s undersökning bygger på svar från 657 konsumenter som ingår i en grupp på 1200 personer som FDIH ställer frågor till varje månad.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Annons
Annons
Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta