Tre av fyra under 30 går helt på rekommendationer

Rekommendationer och omdömen från vänner och bekanta styr unga svenskars nätshopping.

Att rekommendationer väger tungt vet vi sedan tidigare, särskilt bland den yngre generationen. Enligt en undersökning, genomförd av Demandware, säger 79 procent av konsumenterna i åldern 16-34 att de endast köper produkter som någon de känner till har rekommenderat.

Nu visar en ny undersökning på liknande siffror. Bring har nämligen kikat närmare på hur de under 30 år, en målgrupp som man har valt att kalla Digital Natives och som vuxit upp med mobilen som ständig följeslagare, agerar online.

Annons

I undersökningen har man bland annat kommit fram till att 75 procent av de svenska Digital Natives nätshopping styrs av vänners och bekantas omdömen och rekommendationer. Både när det gäller vilka produkter de köper och i vilka nätbutiker de handlar.

Varannan e-handlar varje månad

Samtidigt kan man konstatera att mer än 45 procent av målgruppen handlar online en eller flera gånger i månaden. Och väl på plats i nätbutiken vill så många som två av tre ha personligt anpassade sidor för just dem.

Bra information och bilder på produkten, samt att det ska vara enkelt att betala är också viktigt för Digital Natives som genomför ett köp via mobilen i nästan 60 procent högre utsträckning än de över 30 år.

En användarvänlig mobilsajt är alltså en bra rekommendation om man riktar sig mot en yngre målgrupp. Leverans och returalternativ är två andra viktiga delar av köpet för Digital Natives.

Leveransalternativen en viktig del

Förutom att leveranstiden är en viktig del av köpupplevelsen vill en klar majoritet ha information om förväntad leveranstid vid orderbekräftelsen. Samtidigt är det viktigt att det finns en enkel returhantering vid köpet. 

– För att vara relevant mot Digital natives som kollektiv målgrupp behöver e-handlare fokusera främst på tre saker, säger Johan Holgersson, marknads- och affärsutvecklingsdirektör på Brings e-handelsdivision, och fortsätter:

– Dels se till att det finns möjligheter för målgruppen att kunna skapa engagemang genom delning i sociala kanaler, dels att fokusera hårt på mobilanpassat innehåll och inte minst att fokusera på smarta leverans- och returalternativ. Kort sagt skapa förutsättningar för delningsbar och sömlös handel online.

Annons
Annons