Tre enkla mått ska fixa den perfekta passformen

Returer inom modebranschen är ett stort problem. Något som storlekstjänster vill hjälpa till att lösa och de blir allt fler. Nu har även svenska Tailor Store tagit fram en egen lösning, Size:me. Med hjälp av verktygets teknik ska kunden få perfekt passform i sina kläder med tre enkla mått.

På nätet har kunden inte tillgång till ett provrum, något som många löser genom att beställa samma plagg i flera storlekar för att sedan skicka tillbaka det som inte passar. Dyrt och omständligt för många e-handlare, men på senare tid har det dykt upp allt fler tjänster som kanske kan lösa problemet.

Bland annat svenska Virtusize som nyligen tog hem segern i, The World Retail Awards 2013, tillsammans med brittiska ASOS. Nu har även det svenska det svenska e-handelsföretaget Tailor Store tagit fram sin egen lösning.

Annons

Tekniken, som kallas Size:me, gör att man med tre enkla mått kan räkna ut en hel kropps mått. Måtten i kroppsprofilen används sedan för att kunna avgöra exakt vilken storlek kläderna ska vara i. Genom det ska alla, oavsett kroppsform, kunna få perfekt passform i sina kläder.

– Vi har inspirerats av Leonardo Da Vincis “Vitruvian man” som beskriver kroppens gyllene proportioner. Genom den vitruvianske mannen och data från över 100 000 måttprofiler har vi med avancerade modeller tagit fram en algoritm som gör Size:me möjligt. Med tre enkla mått kan vi räkna ut exakt hur resten av kroppen ser ut. Det gör att alla kan beställa skräddarsydda kläder med perfekt passform utan att behöva mäta hela kroppen, säger Magnus Loodberg, grundare på Tailor Store och upphovsmannen till den nya tekniken.

Tar 30 sekunder

Magnus säger att det kan ta över 30 minuter att ta sina mått för en skräddarsydd skjorta, men med Size:me-tekniken, tar det inte mer än 30 sekunder att få fram måtten för en hel kropp. Han påpekar också att deras teknik skiljer sig från konkurrenternas.

– E-handlare som säljer kläder i standardstorlekar lider av returer på uppemot 40 procent. Företag som Virtusize och Fits.me försöker göra något åt detta, men de utgår fortfarande från standardstorlekar. Vi gör motsatsen, vi utgår från människors individuella mått för att därefter skräddarsy plaggen åt kunden. Resultatet är tre procent returer.

Den nya tekniken, som har tagit tre år att utveckla, lanserades på Tailor Stores e-handelsplattform i november.

– Tidigare har måttagningen varit ett av våra största hinder. När vi nu tar bort denna process för kunderna hoppas vi att det blir som förr i tiden. Att skräddarsytt blir något för gemene man och kvinna, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store.

Källa: Press

Annons

Annons