Annons

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt Game Over för den fysiska handeln

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt

2016-02-04 14:31

Den digitala spelförsäljningen fortsätter att växa och står nu för tre fjärdedelar av den totala försäljning.

Mellan 2014 och 2015 växte den digitala spelförsäljningen i Sverige med 34 procent till 3,3 miljarder kronor. Det enligt en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research, som också visar att det totalt såldes spel för cirka 4,3 miljarder kronor under förra året.

Något som innebär att den digitala försäljningen stod för mer än 75 procent av den totala försäljningen under 2015. Rapporten visar också att den digitala försäljningen stod för nästan all tillväxt under året, samt att den under 2015 var nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.

Svårt att uppskatta exakt

Enligt rapporten står mobilspel för en tredjedel av de digitala intäkterna, konsolspel som Playstation och Xbox för lite mer än en tiondel och resten, över hälften av marknaden, är olika typer av PC-baserade spel. Som till exempel spel på sociala nätverk, online-spel, fullprisspel och tillbehör.

Annons
Annons

Man konstaterar dock att exakt data för den digitala försäljningen är svår att sammanställa. Det finns mängder av varianter på digitala intäktskällor för spelföretagen och det finns därför inte en mall för hur digital spelförsäljning bör gå till.

Dataspelsbranschen har därför valt att basera sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Företaget som vill revolutionera begagnathandeln med bilar rekryterar ifrån Schibsted.

Annons
Annons
Urb-it kärlekssatsar med fyra dejtingkit för hemleverans

Urb-it kärlekssatsar med fyra dejtingkit för hemleverans

Leveransuppstickaren urb-it vill hjälpa stockholmarna att hitta tillbaka till romantiken i sommar.

Skånska Byggvaror cyklar 120 mil till Paris

Nätbutiken Skånska Byggvaror storsatsar på välgörenhet och stödjer nu samtliga 11 lag som kommer att cykla mot Paris som en symbol för kampen mot barncancer.

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

Medgrundaren Niklas Adalberth uppges vara på väg att sälja sin andel på 13 procent av Klarna för 2,6 miljarder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Robotgräsklippare hett bland husägande e-handelskunder

Antalet sök på robotgräsklippare har ökat med över 700 procent på fem år enligt ny e-handelsstatistik.

E-CITY utan bygglov -

E-CITY utan bygglov - "Kan bygga vidare på egen risk"

Det påbörjade e-handelsklustret i Ängelholms kommun har fått problem med sitt bygglov efter att klagande grannar fått stöd från Länsstyrelsen.

Varför Google är rädda för Amazon

Ännu en undersökning sätter Amazon före Google, trots sökjättens storsatsningar på e-handeln.

Annons
Annons
CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

Följer Fyndiqs exempel och gör det lättare för fysiska butiker att lägga upp sina varor på CDON Marketplace.

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna gick från ett resultat på 163 miljoner kronor första halvåret 2015 till 7 miljoner för andra halvåret.

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Brexit: "Nytt avtal kommer att vara ett hinder för e-handeln"

Bring Mail Nordics VD Esa Tielinen förutspår följderna av Storbritanniens utträde ur EU.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem