Annons

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt Game Over för den fysiska handeln

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt

2016-02-04 14:31

Den digitala spelförsäljningen fortsätter att växa och står nu för tre fjärdedelar av den totala försäljning.

Mellan 2014 och 2015 växte den digitala spelförsäljningen i Sverige med 34 procent till 3,3 miljarder kronor. Det enligt en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research, som också visar att det totalt såldes spel för cirka 4,3 miljarder kronor under förra året.

Något som innebär att den digitala försäljningen stod för mer än 75 procent av den totala försäljningen under 2015. Rapporten visar också att den digitala försäljningen stod för nästan all tillväxt under året, samt att den under 2015 var nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.

Svårt att uppskatta exakt

Enligt rapporten står mobilspel för en tredjedel av de digitala intäkterna, konsolspel som Playstation och Xbox för lite mer än en tiondel och resten, över hälften av marknaden, är olika typer av PC-baserade spel. Som till exempel spel på sociala nätverk, online-spel, fullprisspel och tillbehör.

Annons
Annons

Man konstaterar dock att exakt data för den digitala försäljningen är svår att sammanställa. Det finns mängder av varianter på digitala intäktskällor för spelföretagen och det finns därför inte en mall för hur digital spelförsäljning bör gå till.

Dataspelsbranschen har därför valt att basera sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Men tvåan är kanske något mer oväntad.

Annons
Annons
Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Förbered dig på betydligt mer jobb.

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för <nobr>e-handel</nobr>

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för e-handel

Har ökat försäljningen med 10 procent hittills i år.

BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

I dag: BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

Från 0 till 100 000 på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

"Ibland måste vi möta orättvisor".

E-handelsrekord: Julklappar på nätet för 3,5 miljarder hittills

Hälften av årets julklappar har inhandlats på nätet.

Elgiganten spränger 5 miljarder: "E-handeln stora vinnaren"

Når över 5 miljoner kundbesök i e-handeln under 2017.

Annons
Annons
Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Specialiserat rekryteringsteam på plats.

#Utanadress samlar <nobr>e-handlare</nobr> - adresslösa ska också få paket

#Utanadress samlar e-handlare - adresslösa ska också få paket

I år kommer tomten redan den 19 december.

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag

Nytt Swishrekord under årets Black Friday.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.