Annons

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt Game Over för den fysiska handeln

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt

2016-02-04 14:31

Den digitala spelförsäljningen fortsätter att växa och står nu för tre fjärdedelar av den totala försäljning.

Mellan 2014 och 2015 växte den digitala spelförsäljningen i Sverige med 34 procent till 3,3 miljarder kronor. Det enligt en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research, som också visar att det totalt såldes spel för cirka 4,3 miljarder kronor under förra året.

Något som innebär att den digitala försäljningen stod för mer än 75 procent av den totala försäljningen under 2015. Rapporten visar också att den digitala försäljningen stod för nästan all tillväxt under året, samt att den under 2015 var nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.

Svårt att uppskatta exakt

Enligt rapporten står mobilspel för en tredjedel av de digitala intäkterna, konsolspel som Playstation och Xbox för lite mer än en tiondel och resten, över hälften av marknaden, är olika typer av PC-baserade spel. Som till exempel spel på sociala nätverk, online-spel, fullprisspel och tillbehör.

Annons
Annons

Man konstaterar dock att exakt data för den digitala försäljningen är svår att sammanställa. Det finns mängder av varianter på digitala intäktskällor för spelföretagen och det finns därför inte en mall för hur digital spelförsäljning bör gå till.

Dataspelsbranschen har därför valt att basera sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem