Annons

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt Game Over för den fysiska handeln

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt

2016-02-04 14:31

Den digitala spelförsäljningen fortsätter att växa och står nu för tre fjärdedelar av den totala försäljning.

Mellan 2014 och 2015 växte den digitala spelförsäljningen i Sverige med 34 procent till 3,3 miljarder kronor. Det enligt en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research, som också visar att det totalt såldes spel för cirka 4,3 miljarder kronor under förra året.

Något som innebär att den digitala försäljningen stod för mer än 75 procent av den totala försäljningen under 2015. Rapporten visar också att den digitala försäljningen stod för nästan all tillväxt under året, samt att den under 2015 var nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.

Svårt att uppskatta exakt

Enligt rapporten står mobilspel för en tredjedel av de digitala intäkterna, konsolspel som Playstation och Xbox för lite mer än en tiondel och resten, över hälften av marknaden, är olika typer av PC-baserade spel. Som till exempel spel på sociala nätverk, online-spel, fullprisspel och tillbehör.

Annons
Annons

Man konstaterar dock att exakt data för den digitala försäljningen är svår att sammanställa. Det finns mängder av varianter på digitala intäktskällor för spelföretagen och det finns därför inte en mall för hur digital spelförsäljning bör gå till.

Dataspelsbranschen har därför valt att basera sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Dansk proteststorm mot EU:s nya <nobr>e-handelspaket</nobr>

Dansk proteststorm mot EU:s nya e-handelspaket

Branschorganisationen FDIH befarar att de nya reglerna kommer att slå mot mindre företag och påverka den danska arbetsmarknaden negativt.

Annons
Annons
Skincity går över till Askås - ny sajt lanserad

I dag: Skincity går över till Askås - ny sajt lanserad

Skincity har numera en responsiv sajt.

Populäraste paret för frakt inom svensk <nobr>e-handel</nobr>

Avslöjar: Populäraste paret för frakt inom svensk e-handel

Vi återvänder till fraktbolagens värld och tar nu reda på vilka kombinationer som är populärast.

Tre nya lager och 3500 nya jobb för e-handelsjätten

Amazon har nu 14 000 heltidsanställda i Kalifornien och blir samtidigt den största privata arbetsgivaren i Will County, Illinois.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

KidsBrandStore planerar att etablera 8-10 butiker i flera nordiska länder. Först ut för butiksöppningar är Täby och Göteborg.

Hemglass satsar på e-handel och hundglass i sommar

Hemglass satsar på e-handel och hundglass i sommar

I sommar inleder den rullande glassförsäljaren sin e-handelssatsning och fyller bilarna med allt från kolsyrepatroner och hamburgare till hundglass.

Bredbandsföretag rasar mot staten: "Rena vilda västern"

Den digitala infrastrukturen får en allt viktigare roll i samhället, men nu får staten kritik för att inte ta frågan på allvar.

Annons
Annons

Fabian Bengtsson kan bli världens främsta entreprenör

NetOnNet Groups ägare kan prisas för koncernens omställning från fysiska butiker till omnikanal.

Fullt ös i <nobr>e-handeln</nobr> när Sveriges mammor firas

Köpfest: Fullt ös i e-handeln när Sveriges mammor firas

Blommor, SPA-produkter och läsplattor bland årets storsäljare på nätet.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem