Annons

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt Game Over för den fysiska handeln

Tre fjärdedelar av alla spelköp sker nu digitalt

2016-02-04 14:31

Den digitala spelförsäljningen fortsätter att växa och står nu för tre fjärdedelar av den totala försäljning.

Mellan 2014 och 2015 växte den digitala spelförsäljningen i Sverige med 34 procent till 3,3 miljarder kronor. Det enligt en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research, som också visar att det totalt såldes spel för cirka 4,3 miljarder kronor under förra året.

Något som innebär att den digitala försäljningen stod för mer än 75 procent av den totala försäljningen under 2015. Rapporten visar också att den digitala försäljningen stod för nästan all tillväxt under året, samt att den under 2015 var nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.

Svårt att uppskatta exakt

Enligt rapporten står mobilspel för en tredjedel av de digitala intäkterna, konsolspel som Playstation och Xbox för lite mer än en tiondel och resten, över hälften av marknaden, är olika typer av PC-baserade spel. Som till exempel spel på sociala nätverk, online-spel, fullprisspel och tillbehör.

Annons
Annons

Man konstaterar dock att exakt data för den digitala försäljningen är svår att sammanställa. Det finns mängder av varianter på digitala intäktskällor för spelföretagen och det finns därför inte en mall för hur digital spelförsäljning bör gå till.

Dataspelsbranschen har därför valt att basera sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem