Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Året var 1989 när Carl Schrewelius föräldrar startade familjeföretaget Trend House i hemorten Värnamo. Till en början hade de en modebutik på orten, men med tiden växte företaget och idag finns totalt fyra butiker i Värnamo, Älmhult, Växjö och Falkenberg. De har även ett dotterbolag där de driver Vero Moda- och Jack&Jones-butiker.

Satsade på e-handel istället för fler butiker

När Carl Schrewelius för runt ett decennium sedan själv på allvar började verka i koncernen, hade han en tanke om att företaget också borde ha en egen e-handel.

Annons
Annons

- Jag ville att vi skulle ha en nätbutik eftersom jag tyckte att vi hade ett koncept som skulle funka för det. Så istället för satt satsa på en ny fysisk butik så började vi satsa på omnikanal och e-handel istället, berättar Carl Schrewelius för Ehandel.se

Men eftersom Trend House ville förbereda satsningen ordentligt så var det först för två år sedan som e-handeln till slut kom igång. Och sedan dess har det gått snabbt. bara sedan förra året har e-handeln ökat sin omsättning med 500 procent.

Hur har ni lyckats med det?

- Det är flera grejer. Bland annat tog vi hjälp av Consid, som är snabbt växande IT-bolag. De hjälpte oss med Google Adwords.

I januari i år kunde företaget presentera den nya hemsidan och dessutom har man börjat jobba mer med sociala medier.

- Vi har lagt rätt mycket pengar på Facebookreklam. För vår del tror jag att det är mixen som gett bästa resultatet, säger Carl Schrewelius.

Han vill inte uppge några exakta siffror, men säger att företaget satsar på att e-handeln om fem år ska omsätta lika mycket som en av företagets genomsnittliga butiker gör idag, vilket är runt 6-7 miljoner.

- Just nu sker merparten av försäljningen fortfarande i våra fysiska butiker, men vi hoppas att webben ska bli minst lika stor. Den kan ju bli större också såklart, men man får vara lite ödmjuk, säger han.

Annons
Annons

"Med e-handeln kan man nå ut nationellt"

Och framgångarna med e-handeln har också resulterat i att det gått bättre för de fysiska butikerna. 

- Vi ser att fler besöker butikerna när de också hittar oss på nätet. Ofta går folk först in på nätet och väljer sedan att besöka en fysisk butik för att till exempel prova något plagg. Och jag vill understryka att det är tack vare att vi har fysiska butiker, som vi också får maximal effekt när vi satsar på e-handeln. Med fysiska butiker kan man skapa känslor och något att ta på och i e-handeln kan man nå ut nationellt.

Överväger omnikanal

Och nu har företaget även börjat tänka på hur de ska införa omnikanal i butikerna. Till hösten införs konceptet att kunderna kan välja att hämta sina e-handlade varor i valfri fysisk butik och i framtiden kan även skärmar eller paddor komma att finnas i affärerna för att underlätta för kunder som vill kombinera fysisk och digital shopping, enligt Carl Schrewelius.

De digitala satsningarna har också fått effekter på personalsidan, där både nyrekryteringar och utökning av en befintlig tjänst har fått ordnas för att hinna med att sköta e-handeln.

"Det kommer att vara kämpigt i början" 

Och Carl Schrewelius ångrar inte att familjeföretaget till slut tog steget ut i e-handeln.

- Har man inte en egen webbutik så ser man den sortens försäljning som konkurrens. Men istället är det viktigt att våga ta steget och vara i båda världarna.

Och han har ett råd även till andra mindre företag som överväger att bli med e-handel.

- Tipset är att våga satsa på detta. Det kommer att vara kämpigt i början, men våga tro på det ni har, det är det viktigaste, avslutar han.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!