E-rapporten: Tricket för att öka din försäljning denna sommar

Spännande sommartips från E-rapporten #2.

Det börjar bli varmare ute och Sveriges e-handlare står nu inför en period av bättre väder. Att solen lyser på oss är förstås en katastrof för e-handeln eftersom varmare väder oftast betyder sämre försäljning i webbutiken. Vädret är tyvärr inget vi kan styra över men samtidigt som det blir varmare ute så sker en annan förändring som också oftast är negativ. Andelen mobila köp ökar.

Två minus blir plus

Att försäljning flyttar till mobila enheter från de mer traditionella datorerna - desktop såväl som bärbara - är något negativt då man ofta inte kan hålla en lika hög konverteringsgrad i mobilen. Men som alla som läst matematik har lärt sig så är två minus lika med plus.

Annons

Det faktum att allt fler människor bär med sig en liten dator i fickan och allt mer även e-handlar via denna öppnar för möjligheter. Speciellt när vi nu går in i en period som är väldigt stark när det kommer till mobil försäljning.

Vår analysavdelning har tittat närmare på månaderna april till och med juli i år. Det som står klart är att vi går in i en period med mycket hög andel mobila köp - köp som slutförs via mobilen. Prognosen är att e-handlarna under maj, juni och juli kommer att ha större omsättning via mobila enheter än via traditionella datorer.

Mobila enheter dominerar hela sommaren

Under juli månad beräknas den mobila andelen av alla köp ligga på över 55 procent.

Tänk dig nu att dina kunder ligger i solstolar på stranden och jobbar på sin bränna. Chansen för att de samtidigt skulle handla hos dig var för några år sedan noll. I dag är situationen mycket annorlunda.

Året då mobila enheter tar över helt

2017 beräknas nämligen bli det första året som den mobila försäljningen tar mer än hälften av all e-handel. Enligt våra tidigare prognoser räknar vi med att cirka 52 procent av intäkterna kommer via mobila enheter i år.

När din kund ligger där i solstolen är hen inte bara utrustad med en mobiltelefon på armavstånd. Kunden är även mycket mer van vid att handla mobilt. Till stor del tack vare att Sveriges e-handlare allt mer anpassat sina sidor för att kunderna enkelt ska kunna handla i mobilen.

Annons

Ett välriktat nyhetsbrev eller kanske reklam i den fysiska världen kan alltså snabbt peka kunden till din e-handel och förmodligen leda till ett köp.

Mobilen kan rädda en dålig period

Du kanske frågar dig var den stora möjligheten ligger i detta? Det vi måste ha med oss är det faktum att dessa månader är dåliga månader när det kommer till försäljningen. Sommarmånaderna bjuder ofta på en rejäl nedgång i försäljningen som först återhämtas ordentligt när julhandeln börjar närma sig.

Den mobila tillväxten och närheten till e-handeln, även i solstolen, skulle kunna motverka denna nedgång. Vi tror inte att svensken kommer att storhandla via solstolen men hälften av all försäljning sker inom kort i mobila enheter - där mobiltelefonen är den absolut största enheten. Detta bäddar för att aktivera kunderna även när de är på språng eller njuter av det fina vädret.

Ta dessa tankegångar med er nu när vi går in i en historiskt sett dålig försäljningsperiod. Låt oss växa e-handeln ända fram till julhandeln och ta död på sommardippen!

Annons