Annons

Trög start för e-handeln på Pinterest Pinterest har ännu inte riktigt nailat e-handel

Trög start för e-handeln på Pinterest

2016-12-09 09:43

Varuhuskedjan Macy's har hittills haft svårt att få utdelning för sina e-handelssatsningar på Pinterest.

Som Ehandel.se tidigare berättat har Pinterest sedan sommaren 2015 haft en egen köpfunktion i sin app, en köpknapp som de kallar Buyable Pin. I somras utvecklades satsningen med nya funktioner och en egen e-handel lanserades för de 100 miljoner användarna. Och i höstas var det till slut dags att hoppa på tåget med video-annonser.

Dålig utdelning för Macy's

Men satsningarna på att göra Pinterest till ett ställe där folk köper saker direkt i appen, har inte gett den utdelning som vissa av säljarna hoppats på. Varuhuskedjan Macy’s, som under de senaste åren lagt ner många butiker för att istället satsa på e-handel, är besvikna på det klena försäljningsresultatet på Pinterest, rapporterar Internet Retailer.

- Det har gått långsammare än vi trott för kunderna att börja använda Buyable Pins. Det finns fortfarande en hel del Pinterest-användare som inte förstår hur det funkar, säger Serena Potter, vice VD för digital mediestrategi på Pinterest till Internet Retailer.

Tror på videoannonser

Dock tror Macy’s fortfarande på potentialen i försäljning på sociala medier - inklusive Pinterest - och i synnerhet då på videoannonser. Inför julhögtiden har de därför valt att investera i ett antal videoannonser som kommer synas på de största sociala nätverken.

Annons
Annons

För att öka försäljningen på Pinterest har man utnyttjat möjligheten att slussa en användare som klickar på en videoannons direkt till Pinterests “native video player” - där annonsörens produkter enkelt kan köpas via köpknappar.

- Den här approachen tar folk från inspiration till handling, säger Serena Potter, som förväntar sig goda resultat av den nya strategin.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons
Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Annons
Annons
Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta