Annons

Trustlys betaltjänst lockar allt fler E-handelskunder

Trustlys betaltjänst lockar allt fler E-handelskunder

2014-01-17 15:04

Svenska Trustly, som utvecklar och säljer betaltjänster på nätet, grundades 2008 med målet att göra det enkelt och säkert att e-handla. Fem år senare finns man i Sverige, Finland, Danmark samt i Spanien och samarbetar med världsledande varumärken som Betsson och Blocket. Nyligen knöt man även till sig e-handelsjätten Groupon.

I våras berättade vi om hur Trustly och Blocket skulle göra det enklare och tryggare att betala på köp- och säljsajten med den nya betaltjänsten, Direktbetalning, en tjänst som sades skydda både köpare och säljare.

– Vi är glada att i samarbete med Blocket kunna erbjuda marknadens smartaste verktyg för trygg handel på internet. Varje dag genomförs tusentals affärer på Blocket, och i och med att Direktbetalning lanseras finns nu ett säkrare alternativ till kontanter och anonyma bankkontobetalningar då affärer görs upp, kommenterade Carl-Henrik Somp, COO på Trustly samarbetet.

Sedan dess har det hänt en del och Trustly har bland annat öppnat upp ett kontor i Barcelona och gjort direktbetalningar möjligt för spanska e-handlare som använder e-handelsplattformarna Magento och Prestashop.

I december passerade man även den lyckosamma summan 13 miljarder kronor i förmedlade betalningar. Transaktioner som ägt rum via tre onlinesegment. E-handel, online-spel och begagnathandel så som på Blocket.

– Efterfrågan på säkra och enkla betaltjänster med bank bara fortsätter att öka. Oavsett om det är mellan privatpersoner på Blocket, online eller i mobilen så vill folk betala med sin internetbank. Speciellt enkla mobilbetalningar med bank ökar i ett rasande tempo. Vi har växlat upp rekryteringstakten ordentligt och utökar kontorsytan till årsskiftet vilket är otroligt kul, säger Carl-Henrik Somp.

Största kunden hittills

Och om 2013 slutade lyckligt, började det nya året på ett liknande manér. I förra veckan lyckades man nämligen knyta till sig en riktig jätte inom e-handelssegmentet, Groupon.

– Detta är en viktig milstople för oss och vår största kund hittills inom E-handelssegmentet. Vi är oerhört glada att Groupon visat oss förtroendet att sköta deras betalningar, säger Carl-Henrik Somp.

Groupon köpte nyligen upp modesajten ideeli och för en tid sedan även den koreanska biljettjänsten Ticket Monster. Målet verkar vara att expandera verksamheten och använda sin plattform till mer än bara dagliga erbjudanden. Till en början har Groupon valt att implementera Trustlys lösning i Sverige och Spanien.

– Med Trustly kan vi direkt erbjuda bekväm och säker betalning för alla Internetbank-kunder hos sju svenska banker. Direktbetalning med bank är både säkert och smidigt för konsumenten och vi förväntar oss en allt starkare tillströmning av kunder som väljer denna betalningsform både online och senare i appen på mobila enheter, säger Therese Maurin, marknadschef på Groupon.

 

Källor: Press (1, 2)
På bild: Carl-Henrik Somp

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta