Annons

Trustpilot jämförs med maffian av dansk e-handlare Inspireras Trustpilot av den italienska maffian?

Trustpilot jämförs med maffian av dansk e-handlare

2016-02-10 13:49

Företaget Phonetrade anser sig ha blivit utsatt för ett “företagsmässigt mordförsök” av Trustpilot.

Morten Zachariasen, säljansvarig på Phonetrade, är inte nöjd med hur hans företag har blivit behandlat av konsumentomdömessajten Trustpilot.

- Trustpilot är en osmaklig verksamhet som alldeles för många finner sig i. Firmans metoder kan närmast liknas vid den italienska undre världen. Vi är fullkomligt inställda på att vända Trustpilots hets mot oss till att göra deras tillvaro till en mardröm, säger han till Businessdanmark.dk.

Positiva omdömen plötsligt anmälda

Phonetrades problem med Trustpilot började enligt Morten Zachariason när de tackade nej till att betala för kringtjänster som Trustpilot erbjöd. Trustpilot, som skulle hjälpa företaget med att få bort ogrundade kundomdömen, ville efter viss diskussion ha 18 000 danska kronor för att erbjuda support och hantera ett antal mail till kunder, vilket företaget tyckte var för mycket.

Då ska plötsligt alla positiva omdömen om Phonetrade på Trustpilot.dk ha blivit anmälda, något Morten Zachariason tyckte var minst sagt konstigt.

Annons
Annons
- Mitt intryck är inte att Trustpilot vill skapa en giltig guide eller ge en rättvisande bild av butikerna. De är uteslutande intresserade av att små företag ska få så dålig rating som möjligt, så att det kan betala sig att köpa "vänskap" med Trustpilot, säger han.

"Hade stridit mot existensberättigande"

Men Trustpilot tillbakavisar alla anklagelser om bedrägligt beteende, och menar att åtminstone ett av de positiva omdömena ska ha kommit från Phonetrade själva.

- Trustpilot tar naturligtvis inte bort omdömen för att en verksamhet inte vill vara kund hos oss. Hade vi använt sådana metoder hade det stridit mot Trustpilots existensberättigande och det vi tror på och kämpar för varje dag, säger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationsdirektör på Trustpilot.

Enligt Business Danmark överväger nu Phonetrade att ta till rättsliga åtgärder mot kundomdömessajten.

- Den behandling vi har fått av Trustpilot är helt enkelt ett företagsmässigt mordförsök. Och den rad incidenter som vi kan bevisa borde vara tillräcklig för en ersättning och ett stort bötesbelopp, säger Morten Zachariason.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem