Trygg E-handel: ”Vi är ingen polisiär myndighet”

Fem e-handlare har hittills i år blivit fråntagna certifieringen Trygg E-handel. Just nu utreder Svensk Handel ett klagomål på en handlare som inte ville acceptera en returförsändelse.

Sundsvalls Tidning skrev nyligen om ett par som hade anmält en Trygg E-handelsmärkt e-handlare som enligt uppgift ska ha ställt orimliga krav på hur en retur skulle göras när paret ville ångra köpet av ett batteri.

- Vi kommenterar inte enskilda ärenden eftersom det hade varit oetiskt mot både kunden och e-handlaren, men rent generellt så brukar det gå till så att vi påpekar för e-handlaren att det kommit in ett klagomål och sedan för vi en diskussion om det, säger Johan Eriksson som är ansvarig för Trygg E-handel på branschorganisationen Svensk Digital Handel.

Annons

Vad kan ni göra om inte diskussionen leder någonstans?

- Dels stänger vi av e-handlaren och sedan hänvisar vi kunden till ARN, Allmänna reklammationsnämnden.

Frustration bland avstängda e-handlare

Johan Eriksson uppskattar att ungefär fem e-handlare blivit av med sin märkning hittills under 2015, men att det i nästan alla fall räcker med att prata med e-handlaren och förklara vad som blivit fel.

- Det är hos väldigt få företag som det här är svårt att få igenom. Sen stänger vi inte av någon direkt bara för att konsumenten är missnöjd. För det krävs verifierade klagomål.

De e-handlare som trots allt blir av med sin certifiering blir i regel väldigt frustrerade, enligt Johan Eriksson. Men möjligheten finns att söka om en certifiering på nytt när det har gått ett halvår.

- Vi är ingen polisiär myndighet utan vi gör det här för att vi vill att branschen ska ha högt förtroende, säger Johan Eriksson.

Annons