Trygg E-handel svarar på Urban Lindstedts kritik

Urban Lindstedt, som är en känd figur inom svensk ehandel, har skrivit ett inlägg om Trygg E-handel på sin blogg. Han är skeptiskt till hur Svensk Distanshandel driver sin verksamhet och berättar varför han lämnat Trygg E-handel.

Hans grundproblem med Trygg E-handel är att de inte verkar kunna driva certifieringen på de intäkter de får via anslutna ehandlare. I stället måste ehandlarna själva marknadsföra Trygg E-handel och i vissa fall försöker Svensk Distanshandel även sälja reklamplatser, åt t.ex. Spotify, till medlemmarna i Trygg E-handel. Detta finner Urban helt förkastligt. Han poängterar att de uppskattningvis 1.2 miljoner som Svensk Distanshandel bör dra in på Trygg E-handel ska räcka till att driva deras verksamhet. Urban eftersöker en ny förening för ehandlare. En som inte domineras av gamla postorderjättar.

Annons

Ni kan läsa hela Urbans inlägg här.

Vi kontaktade Johan Frykendahl på Trygg E-handel, som omnämns i Urbans inlägg, och bad honom om en kommentar. Johan hade följande att säga (i blått):

När det gäller det upphandlingen med Spotify vill jag börja med att säga att Svensk Distanshandel inte har några som helst ekonomiska intressen i detta avtal. Vi klarar driva Trygg e-handel utan extern finansieringen, men att bygga upp ett starkt varumärke på egen hand och skapa den frekvens och repetition det innebär klarar vi inte helt på egen hand (kostar mångmiljonbelopp).

I den PR & Marknadsföringsplan som vi lagt för Trygg e-handel ingår att hjälpa de certifierade butikerna lyfta fram symbolen på bästa möjliga sätt, Spotify avtalet är alltså en sådan möjlighet. Trygg e-handels varumärke skapas till lika stor del av att de certifierade butikerna själva lyfter fram varumärket. Hela konceptet bygger alltså på ett samarbete för att göra e-handeln seriös och kundvänlig.

Genom att vi förhandlade för 300 företag fick vi ett mycket bra erbjudande* till de certifierade butikerna, deltagande är helt frivilligt. Ingen av de certifierade butikerna har gett oss någon negativ respons på detta, tvärtemot några redan visat intresse för att teckna en del i en kampanj inför julen. Urban har dock inte heller påtalat detta till oss, men jag förstår att han är negativt inställd till detta initiativ från vår sida, och det beklagar jag. Men vi hoppas att detta initiativ kan bli en positiv kraft som stärker Trygg e-handel och alla de som valt att använda certifieringen inför julhandeln!

* För att få samma rabatt måste ett företag normalt investera ca 1 Mkr i en kampanj.

Annons
Annons