Annons

Trygghetsmärkt e-handelsplats kostsam affär

Trygghetsmärkt e-handelsplats kostsam affär

2010-06-04 18:03

För den som vill trygghetsmärka sin webbutik i Sverige finns det två certifikat som dominerar marknaden, nämligen Trygg E-handel och Certifierad E-handel. Men det kostar, skriver Jimi Wikman, bloggare på Mortfiles.se.

För att erhålla en mindre logga på sin webbplats debiterar Trygg E-handel 2 500 kronor i anslutningsavgift och sedan ytterligare 4 000 kronor per år. Certifierad E-handels logga får e-handlaren utan att betala någon anslutningsavgift, men däremot en månadsavgift på 199 kronor.

Bägge trygghetsleverantörer erbjuder, förutom loggan, en sida där uppgifter för e-handlarens verksamhet åskådliggörs tillsammans med signaturer av ansvariga kontrollanter. Däremot är det inte så många som länkar vidare till denna sida, skriver Wikman.

Han ställer sig också frågan om det verkligen lönar sig att betala för att trygghetsmärka sin webbutik. Kollar gemene konsument verkligen certifieringsprinciper innan köp? Om inte; fungerar då vilken logga som helst?

Annons
Annons
Kurre
2010-06-09 13:20

Dom där märkningarna gör varken till eller från, ingen kund litar på dom i alla fall uatn det säkraste sättet att se om en butik är skum eller ite är att Googla.

Ingen e-handlare ska heller behöva vara tvungen att betala för en sån märkning så jag hoppas att dom aldrig blir vedertagna på nätet vilket inte är speciellt troligt, det är bara dom stora e-butikerna som betalar för skiten eftersom dom har råd.

iceberg
2010-06-09 23:39

Dessa företag arbetar väldig lite för att förtjäna dessa avgifter, tveksamt om de kollar något över huvudtaget.

En e-handlare som har hittat en smart lösning:

www.mymoment.se

Sänk avgifterna rejält eller vi e-handlare startar "eget" som Mymoment gjort!

Nolingo
2010-06-10 09:51

Jag använder Certifierad e-handel på http://www.billigaarbetsklader.se. De känns proffsiga och våra kunder uppskattar det. Trygg e-handel sitter på sina höga hästar och är lite fina i kanten. Alla får inte vara med och de tar hutlöst betalt för sin "tjänster". Känns som att deras "certifiering" passar bättre för de stora drakarna (som eg. inte behöver en trygghetscertifiering) /P

Frede
2010-06-21 10:44

Skulle aldrig betala för det.

Det är inget som tror på det kanske kan lura några gamla människor som ser datorn som farligt.
Med att det skulle vara säkert med en sådan skylt på sidan

Diyar
2010-06-26 18:02

Är målet för en butik att man vill lura sina kunder så kan man lika gärna lägga upp deras märkning ändå. Så jag ser inte så stort värde i dessa märkningar...

Trygg i sig själv
2011-04-08 22:54

My moments lösning var inte alls smart. Bra med info till kund, men tryggheten kommer ju i att en oberoende part säger att det är ok att handla - inte att hanlaren själv gör det! Med så dåligt omdömme som svenska kunsumenter har är det förmodligen bättre utan trygghetsmärkning så får de prova sig fram i stället. Erfarenheten får så att säga ersätta utbildning och allmänbildning...

mr x
2011-05-18 22:18

Det är lite bluff & båg kring dessa cert. Hur kommer sej att t.ex drivs som en ideell förening. Dvs detta är bara ett sett för några att tjäna pengar.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

1

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem