Annons

Trygghetsmärkt e-handelsplats kostsam affär

Trygghetsmärkt e-handelsplats kostsam affär

2010-06-04 18:03

För den som vill trygghetsmärka sin webbutik i Sverige finns det två certifikat som dominerar marknaden, nämligen Trygg E-handel och Certifierad E-handel. Men det kostar, skriver Jimi Wikman, bloggare på Mortfiles.se.

För att erhålla en mindre logga på sin webbplats debiterar Trygg E-handel 2 500 kronor i anslutningsavgift och sedan ytterligare 4 000 kronor per år. Certifierad E-handels logga får e-handlaren utan att betala någon anslutningsavgift, men däremot en månadsavgift på 199 kronor.

Bägge trygghetsleverantörer erbjuder, förutom loggan, en sida där uppgifter för e-handlarens verksamhet åskådliggörs tillsammans med signaturer av ansvariga kontrollanter. Däremot är det inte så många som länkar vidare till denna sida, skriver Wikman.

Han ställer sig också frågan om det verkligen lönar sig att betala för att trygghetsmärka sin webbutik. Kollar gemene konsument verkligen certifieringsprinciper innan köp? Om inte; fungerar då vilken logga som helst?

Annons
Annons
Kurre
2010-06-09 13:20

Dom där märkningarna gör varken till eller från, ingen kund litar på dom i alla fall uatn det säkraste sättet att se om en butik är skum eller ite är att Googla.

Ingen e-handlare ska heller behöva vara tvungen att betala för en sån märkning så jag hoppas att dom aldrig blir vedertagna på nätet vilket inte är speciellt troligt, det är bara dom stora e-butikerna som betalar för skiten eftersom dom har råd.

iceberg
2010-06-09 23:39

Dessa företag arbetar väldig lite för att förtjäna dessa avgifter, tveksamt om de kollar något över huvudtaget.

En e-handlare som har hittat en smart lösning:

www.mymoment.se

Sänk avgifterna rejält eller vi e-handlare startar "eget" som Mymoment gjort!

Nolingo
2010-06-10 09:51

Jag använder Certifierad e-handel på http://www.billigaarbetsklader.se. De känns proffsiga och våra kunder uppskattar det. Trygg e-handel sitter på sina höga hästar och är lite fina i kanten. Alla får inte vara med och de tar hutlöst betalt för sin "tjänster". Känns som att deras "certifiering" passar bättre för de stora drakarna (som eg. inte behöver en trygghetscertifiering) /P

Frede
2010-06-21 10:44

Skulle aldrig betala för det.

Det är inget som tror på det kanske kan lura några gamla människor som ser datorn som farligt.
Med att det skulle vara säkert med en sådan skylt på sidan

Diyar
2010-06-26 18:02

Är målet för en butik att man vill lura sina kunder så kan man lika gärna lägga upp deras märkning ändå. Så jag ser inte så stort värde i dessa märkningar...

Trygg i sig själv
2011-04-08 22:54

My moments lösning var inte alls smart. Bra med info till kund, men tryggheten kommer ju i att en oberoende part säger att det är ok att handla - inte att hanlaren själv gör det! Med så dåligt omdömme som svenska kunsumenter har är det förmodligen bättre utan trygghetsmärkning så får de prova sig fram i stället. Erfarenheten får så att säga ersätta utbildning och allmänbildning...

mr x
2011-05-18 22:18

Det är lite bluff & båg kring dessa cert. Hur kommer sej att t.ex drivs som en ideell förening. Dvs detta är bara ett sett för några att tjäna pengar.

Annons
Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny <nobr>e-handel</nobr>

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny e-handel

"Ett internationellt projekt på sikt".

Annons
Annons
Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Mikael Vikman får toppjobb hos e-handelsleverantören.

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

"Kostnaden för att skicka brev och små paket är så groteskt höga".

PTS:

PTS: "Återstår en hel del arbete för postoperatörerna"

PostNords rapport visade på tydlig förbättring i både leverans och kundnöjdhet, men Post- och telestyrelsen har en annan åsikt.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kontroversiell <nobr>e-handlare</nobr> har startat upplevelsecentrum

Kontroversiell e-handlare har startat upplevelsecentrum

"Jättebra respons från hela Malmö".

Coca-Colas VD talar ut i media:

Coca-Colas VD talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

Vad andra <nobr>e-handlare</nobr> kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Krönika: Vad andra e-handlare kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Boktuggs chefredaktör om risken att bli utbytt om du inte följer med i utvecklingen.

Annons
Annons
Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Att tagga inlägget med #samarbete räckte inte.

Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Helgläsning: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Branschen både sår och skördar ständigt nya miljoner.

<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cowab AB söker:

E-commerce Manager

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem