Annons

Trygghetsmärkt e-handelsplats kostsam affär

Trygghetsmärkt e-handelsplats kostsam affär

2010-06-04 18:03

För den som vill trygghetsmärka sin webbutik i Sverige finns det två certifikat som dominerar marknaden, nämligen Trygg E-handel och Certifierad E-handel. Men det kostar, skriver Jimi Wikman, bloggare på Mortfiles.se.

För att erhålla en mindre logga på sin webbplats debiterar Trygg E-handel 2 500 kronor i anslutningsavgift och sedan ytterligare 4 000 kronor per år. Certifierad E-handels logga får e-handlaren utan att betala någon anslutningsavgift, men däremot en månadsavgift på 199 kronor.

Bägge trygghetsleverantörer erbjuder, förutom loggan, en sida där uppgifter för e-handlarens verksamhet åskådliggörs tillsammans med signaturer av ansvariga kontrollanter. Däremot är det inte så många som länkar vidare till denna sida, skriver Wikman.

Han ställer sig också frågan om det verkligen lönar sig att betala för att trygghetsmärka sin webbutik. Kollar gemene konsument verkligen certifieringsprinciper innan köp? Om inte; fungerar då vilken logga som helst?

Annons
Annons
Kurre
2010-06-09 13:20

Dom där märkningarna gör varken till eller från, ingen kund litar på dom i alla fall uatn det säkraste sättet att se om en butik är skum eller ite är att Googla.

Ingen e-handlare ska heller behöva vara tvungen att betala för en sån märkning så jag hoppas att dom aldrig blir vedertagna på nätet vilket inte är speciellt troligt, det är bara dom stora e-butikerna som betalar för skiten eftersom dom har råd.

iceberg
2010-06-09 23:39

Dessa företag arbetar väldig lite för att förtjäna dessa avgifter, tveksamt om de kollar något över huvudtaget.

En e-handlare som har hittat en smart lösning:

www.mymoment.se

Sänk avgifterna rejält eller vi e-handlare startar "eget" som Mymoment gjort!

Nolingo
2010-06-10 09:51

Jag använder Certifierad e-handel på http://www.billigaarbetsklader.se. De känns proffsiga och våra kunder uppskattar det. Trygg e-handel sitter på sina höga hästar och är lite fina i kanten. Alla får inte vara med och de tar hutlöst betalt för sin "tjänster". Känns som att deras "certifiering" passar bättre för de stora drakarna (som eg. inte behöver en trygghetscertifiering) /P

Frede
2010-06-21 10:44

Skulle aldrig betala för det.

Det är inget som tror på det kanske kan lura några gamla människor som ser datorn som farligt.
Med att det skulle vara säkert med en sådan skylt på sidan

Diyar
2010-06-26 18:02

Är målet för en butik att man vill lura sina kunder så kan man lika gärna lägga upp deras märkning ändå. Så jag ser inte så stort värde i dessa märkningar...

Trygg i sig själv
2011-04-08 22:54

My moments lösning var inte alls smart. Bra med info till kund, men tryggheten kommer ju i att en oberoende part säger att det är ok att handla - inte att hanlaren själv gör det! Med så dåligt omdömme som svenska kunsumenter har är det förmodligen bättre utan trygghetsmärkning så får de prova sig fram i stället. Erfarenheten får så att säga ersätta utbildning och allmänbildning...

mr x
2011-05-18 22:18

Det är lite bluff & båg kring dessa cert. Hur kommer sej att t.ex drivs som en ideell förening. Dvs detta är bara ett sett för några att tjäna pengar.

Annons

Större sortiment när Pålyset.se flyttar till ett bättre läge

E-handlaren lämnar sin lilla butik i Boden för ny större lokal i ett köpcentrum.

Annons
Annons

Overstocks VD gör comeback efter sjukskrivningen

Patrick Byrne uppger att han är helt frisk för första gången på 31 år.

Alibaba i budgivning om Östeuropas e-handelsgigant

Alibaba i budgivning om Östeuropas e-handelsgigant

Alibaba slåss med bland andra Ebay om att få lägga vantarna på den polska e-handelsjätten Allegro.

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Ska sälja olivolja och för varje såld flaska ge tillbaka några kronor till bonden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Den svenska samlingsplatsen för boxprenumerationer rullar ut sitt koncept i resten av Skandinavien.

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Annons
Annons
Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Supersnabb leverans i Skottland när Glasgow får Prime Now

Efter framgångarna i resten av Storbritannien har det blivit dags för skottarna att ta del av Amazons supersnabba leveranser.

Succé för Klarnas app - på topp tre bland mest nedladdade

Betalföretaget sopar mer eller mindre banan med sin nylanserade gratisapp.

Adlibris nya plan: Att skapa ett <nobr>e-handelsanpassat</nobr> ombud

Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem