Annons

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp? Foto: Skärmdump från Outl1 Elbil för barn som helst vill ha dubbla motorer

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

2018-12-13 08:55

"Fler har råd med dem nu".

15 000 elbilar av modeller som BMW, Audi, Mercedes och Jaguar. Det är vad nätbutiken Jollyroom planerar att sälja bara under november och december.

LÄS ÄVEN: Efter hoverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Räknar med att sälja hälften så många"

Men Jollyroom är inte den enda e-handlaren som har märkt av en ökad efterfrågan på fordon för de lite yngre förarna. Även hos Outl1 har beställningarna trillat in i allt högre takt.

- Vi håller med Jollyroom om att elbilar för barn är en stor grej just nu inför jul. Vi på Outl1 räknar med att sälja ungefär hälften så många som dem, fast vi har bara satsat på något dyrare modeller med 12V och dubbla motorer, skriver vd:n Joacim Boivie i ett mejl till Ehandel.se.

Vad tror du att det stora intresset beror på?

Annons
Annons
- En stor orsak till det stora intresset tror jag är den hårda priskonkurrensen på marknaden som gör att många fler har råd med dem nu. Det är relativt stora produkter och prislappen ligger runt en tusenlapp, vilket är mindre än vad många små "radiostyrda bilar" - som barnet inte kan sitta i - kostar.

Inte längre lyxleksaker

Tiden då de aktuella leksaksbilarna, som kan kosta upp emot flera tusen kronor styck, sågs som onödigt extravaganta ser alltså ut att ha passerat.

- Jag minns själv att för 10-15 år sedan var den här typen av leksaker "lyxleksaker" och kostade minst 5-6000 kronor, vilket är mer än vad de flesta är beredda att spendera på en leksak. På den tiden var det dessutom betydligt sämre kvalitet än vad det är i dag, skriver Joacim Boivie.

LÄS ÄVEN: E-handlare nådde 77 miljoner - siktar på 120 miljoner i år 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta