Annons

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp? Foto: Skärmdump från Outl1 Elbil för barn som helst vill ha dubbla motorer

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

2018-12-13 08:55

"Fler har råd med dem nu".

15 000 elbilar av modeller som BMW, Audi, Mercedes och Jaguar. Det är vad nätbutiken Jollyroom planerar att sälja bara under november och december.

LÄS ÄVEN: Efter hoverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Räknar med att sälja hälften så många"

Men Jollyroom är inte den enda e-handlaren som har märkt av en ökad efterfrågan på fordon för de lite yngre förarna. Även hos Outl1 har beställningarna trillat in i allt högre takt.

- Vi håller med Jollyroom om att elbilar för barn är en stor grej just nu inför jul. Vi på Outl1 räknar med att sälja ungefär hälften så många som dem, fast vi har bara satsat på något dyrare modeller med 12V och dubbla motorer, skriver vd:n Joacim Boivie i ett mejl till Ehandel.se.

Vad tror du att det stora intresset beror på?

Annons
Annons
- En stor orsak till det stora intresset tror jag är den hårda priskonkurrensen på marknaden som gör att många fler har råd med dem nu. Det är relativt stora produkter och prislappen ligger runt en tusenlapp, vilket är mindre än vad många små "radiostyrda bilar" - som barnet inte kan sitta i - kostar.

Inte längre lyxleksaker

Tiden då de aktuella leksaksbilarna, som kan kosta upp emot flera tusen kronor styck, sågs som onödigt extravaganta ser alltså ut att ha passerat.

- Jag minns själv att för 10-15 år sedan var den här typen av leksaker "lyxleksaker" och kostade minst 5-6000 kronor, vilket är mer än vad de flesta är beredda att spendera på en leksak. På den tiden var det dessutom betydligt sämre kvalitet än vad det är i dag, skriver Joacim Boivie.

LÄS ÄVEN: E-handlare nådde 77 miljoner - siktar på 120 miljoner i år 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta