Annons

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp? Foto: Skärmdump från Outl1 Elbil för barn som helst vill ha dubbla motorer

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

2018-12-13 08:55

"Fler har råd med dem nu".

15 000 elbilar av modeller som BMW, Audi, Mercedes och Jaguar. Det är vad nätbutiken Jollyroom planerar att sälja bara under november och december.

LÄS ÄVEN: Efter hoverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Räknar med att sälja hälften så många"

Men Jollyroom är inte den enda e-handlaren som har märkt av en ökad efterfrågan på fordon för de lite yngre förarna. Även hos Outl1 har beställningarna trillat in i allt högre takt.

- Vi håller med Jollyroom om att elbilar för barn är en stor grej just nu inför jul. Vi på Outl1 räknar med att sälja ungefär hälften så många som dem, fast vi har bara satsat på något dyrare modeller med 12V och dubbla motorer, skriver vd:n Joacim Boivie i ett mejl till Ehandel.se.

Vad tror du att det stora intresset beror på?

Annons
Annons
- En stor orsak till det stora intresset tror jag är den hårda priskonkurrensen på marknaden som gör att många fler har råd med dem nu. Det är relativt stora produkter och prislappen ligger runt en tusenlapp, vilket är mindre än vad många små "radiostyrda bilar" - som barnet inte kan sitta i - kostar.

Inte längre lyxleksaker

Tiden då de aktuella leksaksbilarna, som kan kosta upp emot flera tusen kronor styck, sågs som onödigt extravaganta ser alltså ut att ha passerat.

- Jag minns själv att för 10-15 år sedan var den här typen av leksaker "lyxleksaker" och kostade minst 5-6000 kronor, vilket är mer än vad de flesta är beredda att spendera på en leksak. På den tiden var det dessutom betydligt sämre kvalitet än vad det är i dag, skriver Joacim Boivie.

LÄS ÄVEN: E-handlare nådde 77 miljoner - siktar på 120 miljoner i år 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta