Annons

Två e-handlare går samman för att pimpa transportbilarna Marcus Holgersson, VD och grundare av AB Mahol, som nu går samman med konkurrenten

Två e-handlare går samman för att pimpa transportbilarna

2015-12-07 12:57

Två konkurrenter och marknadsledare inom tillbehörsbranschen för transportbilar gör gemensam sak och går samman i ett och samma bolag.

Vi har under de senaste åren sett en ökad konsolidering inom e-handelsbranschen, både när det gäller e-handelsplattformar och e-handelsbolag. Något som ofta kan ge förutsättningar för fortsatt tillväxt tack vare olika synergieffekter och driftsfördelar.

Det här är något som två e-handelsbolagen AB Mahol, som driver Lastbilsgrossisten.se och Transportstyling.se, samt Venton Sverige AB, med Transportbilen.se, Venton.se och Utryckningsljus.se i portföljen, också tittat närmare på. Nu har de båda konkurrenterna valt att gå samman.

– Framförallt ser vi stora driftsfördelar mellan Transportstyling.se och Transportbilen.se eftersom kundgruppen är precis den samma, med snarlika sortiment. Övriga varumärken kommer samlas ihop, men fortsätta att bedriva ”egen” försäljning i respektive kanal, säger Marcus Holgersson, VD AB Mahol.

Täcker en stor del av marknaden

Idag arbetar Transportstyling.se och Transportbilen.se uteslutande med tillbehör till kommersiella fordon medan Lastbilsgrossisten.se säljer tillbehör och stylingprodukter till tunga lastbilar.

Annons
Annons

Venton.se säljer främst backkamerasystem för tunga fordon, entreprenadmaskiner, husbilar och personbilar/transportbilar medan Utryckningsljus.se är försäljare inom blåljusutrustning, och tillsammans täcker man en stor del av transportbilstillbehörsbranschen.

Affären, som innebär att AB Mahol kommer att absorbera Venton Sverige AB, beräknas vara klar under första kvartalet 2016 men man sitter redan idag under samma tak. När fusionen väl är klar kommer Marcus Holgerson och Erik Lindahl, VD Venton Sverige AB, bli gemensamma delägare till AB Mahol.

– Rent ekonomiskt ger en samlad affär en omsättning kring cirka 12 miljoner per år initialt, med tillväxt från start till nu, säger Marcus Holgersson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta