Två e-handlare går samman för att pimpa transportbilarna

Två konkurrenter och marknadsledare inom tillbehörsbranschen för transportbilar gör gemensam sak och går samman i ett och samma bolag.

Vi har under de senaste åren sett en ökad konsolidering inom e-handelsbranschen, både när det gäller e-handelsplattformar och e-handelsbolag. Något som ofta kan ge förutsättningar för fortsatt tillväxt tack vare olika synergieffekter och driftsfördelar.

Det här är något som två e-handelsbolagen AB Mahol, som driver Lastbilsgrossisten.se och Transportstyling.se, samt Venton Sverige AB, med Transportbilen.se, Venton.se och Utryckningsljus.se i portföljen, också tittat närmare på. Nu har de båda konkurrenterna valt att gå samman.

Annons

– Framförallt ser vi stora driftsfördelar mellan Transportstyling.se och Transportbilen.se eftersom kundgruppen är precis den samma, med snarlika sortiment. Övriga varumärken kommer samlas ihop, men fortsätta att bedriva ”egen” försäljning i respektive kanal, säger Marcus Holgersson, VD AB Mahol.

Täcker en stor del av marknaden

Idag arbetar Transportstyling.se och Transportbilen.se uteslutande med tillbehör till kommersiella fordon medan Lastbilsgrossisten.se säljer tillbehör och stylingprodukter till tunga lastbilar.

Venton.se säljer främst backkamerasystem för tunga fordon, entreprenadmaskiner, husbilar och personbilar/transportbilar medan Utryckningsljus.se är försäljare inom blåljusutrustning, och tillsammans täcker man en stor del av transportbilstillbehörsbranschen.

Affären, som innebär att AB Mahol kommer att absorbera Venton Sverige AB, beräknas vara klar under första kvartalet 2016 men man sitter redan idag under samma tak. När fusionen väl är klar kommer Marcus Holgerson och Erik Lindahl, VD Venton Sverige AB, bli gemensamma delägare till AB Mahol.

– Rent ekonomiskt ger en samlad affär en omsättning kring cirka 12 miljoner per år initialt, med tillväxt från start till nu, säger Marcus Holgersson.

Annons