Annons

Två jättar kan gå samman i kampen mot Alibaba

Två jättar kan gå samman i kampen mot Alibaba

2014-02-24 11:23

Kampen om den kinesiska e-handeln trappas upp. Nätjätten Tencent, som på senare tid nosat även på näthandeln, diskuterar enligt olika uppgifter om ett samarbete med e-handelsföretaget Jingdong. Något som troligtvis handlar om att ta upp kampen med landets e-handelsjätte Alibaba.

Som vi berättat tidigare har det börjat röra på sig i den kinesiska e-handelsvärlden, och nu verkar en rejäl rockad var på gång.

Landets stora jätte på nätet Tencent, som främst är känt för sin väldigt populära meddelandetjänst WeChat, ska enligt uppgifter diskutera ett samarbete med e-handelsjätten Jingdong som äger JD.com.

Tencent som primärt sysslar med Internettjänster har dock även ett finger i landets e-handel, bland annat med sajter som 51Buy, och tanken är att man ska integrera sina e-handelsverksamheter med Jingdong i utbyte mot 6 procent av aktierna i bolaget.

Investerat flitigt

Att kombinera de båda e-handelsföretagen skulle förmodligen betyda att det kommer att ske en större satsning på e-handel i tjänsten WeChat. Och JD.com, som nyligen ansökte om börsnotering i USA, skulle sannolikt dra stor nytta av den extra trafiken från tjänsten.

Tencent har också investerat flitigt under inledningen av 2014. Bland annat 50 miljoner dollar i Dianpeng.com, en sajt som beskrivs som Kinas svar på Yelp. Man har även köpt upp logistikföretaget China South City för 195 miljoner dollar.

Att man är ute efter att ta sin del av e-handelskakan råder det inte längre några tvivel om. Skulle man också slå sig samman med en stor aktör som Jingdong är det inte en omöjlig tanke att de båda skulle kunna utmana Alibaba om e-handelstronen i landet.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta