Två jättar kan gå samman i kampen mot Alibaba

Kampen om den kinesiska e-handeln trappas upp. Nätjätten Tencent, som på senare tid nosat även på näthandeln, diskuterar enligt olika uppgifter om ett samarbete med e-handelsföretaget Jingdong. Något som troligtvis handlar om att ta upp kampen med landets e-handelsjätte Alibaba.

Som vi berättat tidigare har det börjat röra på sig i den kinesiska e-handelsvärlden, och nu verkar en rejäl rockad var på gång.

Landets stora jätte på nätet Tencent, som främst är känt för sin väldigt populära meddelandetjänst WeChat, ska enligt uppgifter diskutera ett samarbete med e-handelsjätten Jingdong som äger JD.com.

Annons

Tencent som primärt sysslar med Internettjänster har dock även ett finger i landets e-handel, bland annat med sajter som 51Buy, och tanken är att man ska integrera sina e-handelsverksamheter med Jingdong i utbyte mot 6 procent av aktierna i bolaget.

Investerat flitigt

Att kombinera de båda e-handelsföretagen skulle förmodligen betyda att det kommer att ske en större satsning på e-handel i tjänsten WeChat. Och JD.com, som nyligen ansökte om börsnotering i USA, skulle sannolikt dra stor nytta av den extra trafiken från tjänsten.

Tencent har också investerat flitigt under inledningen av 2014. Bland annat 50 miljoner dollar i Dianpeng.com, en sajt som beskrivs som Kinas svar på Yelp. Man har även köpt upp logistikföretaget China South City för 195 miljoner dollar.

Att man är ute efter att ta sin del av e-handelskakan råder det inte längre några tvivel om. Skulle man också slå sig samman med en stor aktör som Jingdong är det inte en omöjlig tanke att de båda skulle kunna utmana Alibaba om e-handelstronen i landet.

Källor: Bloomberg, The Next Web

Annons