Tvålshoppen ökar för mycket – får i värsta fall stängas

Katrin Lundgrens e-handel går bättre än hon hade hoppats på.

När Katrin Lundgren grundade sin e-handel Tvålshoppen var det uteslutande i syfte att hålla e-handelskunskaperna vid liv och att använda den i test- och utbildningssyfte inom hennes konsultbolag Kodmyran. Det hon inte räknade med var att det fanns ett ganska stort intresse för att handla tvålar på nätet. Nu får företaget i snitt två beställningar om dagen och kommer att omsätta runt 100 000 kronor på hela året.

Det är bara ett problem. Butiken som bara skulle vara en testverksamhet tog snart upp alltför mycket av personalens tid.

Annons

- Jag stängde då ner all Google-annonsering och slutade göra reklam på Facebook, men vad hjälpte det, vi ökade i alla fall. Och det började kännas som att vi packade på tok för mycket paket, berättar Katrin Lundgren i ett blogginlägg.

"Får inte bli för många kundfrågor"

Katrin Lundgren började sedan fundera på hur hon skulle göra för att INTE synas på Google, och lade under sommaren ut verksamheten på tredjepartslogistik, TPL. Inget verkade dock hjälpa för antalet order fortsatte att öka.

- Vi lägger ner någon timme här och där på att beställa varor och lägga in någon nyhet ibland, men det är inte mycket kärlek som läggs ner i själva butiken, däremot används den ständigt till tester av olika slag som det var tänkt.

Vad ska du göra om det fortsätter att gå för bra? Lägga ner butiken helt?

- I och med att vi lagt ut det hela på TPL så är det ingen fara nu om vi ökar vidare. Vi går lite lite lite plus på varje order så pass att kostnaderna för TPL betalar sig, så ökar vi lite till så kommer vi faktiskt att göra vinst på butiken, säger Katrin Lundgren och fortsätter:

- Det som inte får hända är att vi börjar få en massa kundfrågor eller reklamationer och returer att hantera, men eftersom tvål är en hygienprodukt så är risken för okynnesreturer ganska låg. Vi plomberar våra tvålar när vi skickar dem och är plomberingen bruten får de ej skickas tillbaka.

Kundtjänstverksamheten kring tvålförsäljningen har dock inte blivit alltför hektisk än så länge.

- Har jag en fråga i månaden så är det rätt ok. Men skulle tiden vi behöver lägga ner öka så ja, då får vi antingen sälja eller lägga ner.

Annons

Annons