Annons

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser Chris Cooper Twitters kontor i New York

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

2016-05-27 12:05

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Twitter har sedan några år tillbaka jobbat för att få till en fungerande e-handelsmodell inuti sin plattform. Bland annat har man lanserat en köpknapp och ingått partnerskap med e-handelsplattformarna Bigcommerce, Demandware och Shopify.

Knappen har dock bara varit tillgänglig för amerikanska e-handlare men planen ska ha varit att expandera till nya länder. Men så ser det inte ut att bli, skriver Internet Retailer.

Enligt en källa med insyn i ärendet planerar Twitter att skifta fokus fån sin köpknapp för att istället satsa på retargetingannonser. Den typen som förföljer dig överallt efter att du råkat snubbla in på en e-handlares sida.

Annons
Annons

Dubbelt så bra som vanliga annonser

Twitter överger alltså inte köpknappen helt men precis som många andra sociala medier, däribland Facebook, ska man ha haft svårt att generera några bra försäljningssiffror inuti plattformen. Men till skillnad från Facebook, som verkar vilja göra det möjligt för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser, tar man ett litet steg tillbaka.

De e-handlare som använder knappen kommer att fortsätta att göra det, Twitter kommer däremot inte att lägga nya resurser på att utveckla konceptet ytterligare, enligt källan. Något som en talesperson för Twitter också så smått bekräftar.

– Vi gjorde en förändring för flera månader sedan när det gäller våra satsningar på e-handel genom att satsa fullt ut på dynamiska produktannonser, säger en talesperson för Twitter som även konstaterar att retargeting-annonserna innebar en dubbelt så hög klickfrekvens och konvertering jämfört med vanliga annonser.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta