Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Twitter har sedan några år tillbaka jobbat för att få till en fungerande e-handelsmodell inuti sin plattform. Bland annat har man lanserat en köpknapp och ingått partnerskap med e-handelsplattformarna Bigcommerce, Demandware och Shopify.

Knappen har dock bara varit tillgänglig för amerikanska e-handlare men planen ska ha varit att expandera till nya länder. Men så ser det inte ut att bli, skriver Internet Retailer.

Annons

Enligt en källa med insyn i ärendet planerar Twitter att skifta fokus fån sin köpknapp för att istället satsa på retargetingannonser. Den typen som förföljer dig överallt efter att du råkat snubbla in på en e-handlares sida.

Dubbelt så bra som vanliga annonser

Twitter överger alltså inte köpknappen helt men precis som många andra sociala medier, däribland Facebook, ska man ha haft svårt att generera några bra försäljningssiffror inuti plattformen. Men till skillnad från Facebook, som verkar vilja göra det möjligt för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser, tar man ett litet steg tillbaka.

De e-handlare som använder knappen kommer att fortsätta att göra det, Twitter kommer däremot inte att lägga nya resurser på att utveckla konceptet ytterligare, enligt källan. Något som en talesperson för Twitter också så smått bekräftar.

– Vi gjorde en förändring för flera månader sedan när det gäller våra satsningar på e-handel genom att satsa fullt ut på dynamiska produktannonser, säger en talesperson för Twitter som även konstaterar att retargeting-annonserna innebar en dubbelt så hög klickfrekvens och konvertering jämfört med vanliga annonser.

Annons