Annons

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser Chris Cooper Twitters kontor i New York

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

2016-05-27 12:05

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Twitter har sedan några år tillbaka jobbat för att få till en fungerande e-handelsmodell inuti sin plattform. Bland annat har man lanserat en köpknapp och ingått partnerskap med e-handelsplattformarna Bigcommerce, Demandware och Shopify.

Knappen har dock bara varit tillgänglig för amerikanska e-handlare men planen ska ha varit att expandera till nya länder. Men så ser det inte ut att bli, skriver Internet Retailer.

Enligt en källa med insyn i ärendet planerar Twitter att skifta fokus fån sin köpknapp för att istället satsa på retargetingannonser. Den typen som förföljer dig överallt efter att du råkat snubbla in på en e-handlares sida.

Annons
Annons

Dubbelt så bra som vanliga annonser

Twitter överger alltså inte köpknappen helt men precis som många andra sociala medier, däribland Facebook, ska man ha haft svårt att generera några bra försäljningssiffror inuti plattformen. Men till skillnad från Facebook, som verkar vilja göra det möjligt för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser, tar man ett litet steg tillbaka.

De e-handlare som använder knappen kommer att fortsätta att göra det, Twitter kommer däremot inte att lägga nya resurser på att utveckla konceptet ytterligare, enligt källan. Något som en talesperson för Twitter också så smått bekräftar.

– Vi gjorde en förändring för flera månader sedan när det gäller våra satsningar på e-handel genom att satsa fullt ut på dynamiska produktannonser, säger en talesperson för Twitter som även konstaterar att retargeting-annonserna innebar en dubbelt så hög klickfrekvens och konvertering jämfört med vanliga annonser.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Myndigheter i kamp mot privatpersoners okunskap

Myndigheter i kamp mot privatpersoners okunskap

Krav på bättre konsumentkoll efter miljardhandeln från Kina.

Annons
Annons

Han blir betaljättens Sverigechef

Ska lokalanpassa verksamheten i Sverige.

Gents nära 38 miljoner efter ännu ett tillväxtår

Gents nära 38 miljoner efter ännu ett tillväxtår

Men investeringar ledde till ett minskat resultat.

PostNords vd Anders Holm får kliva av mitt i postkaoset

PostNords vd Anders Holm får kliva av mitt i postkaoset

Annemarie Gardshol tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Leverantör öppnar nätbutikerna för kundernas bilder

Låt kunderna sköta marknadsföringen.

1
Madlady ökar med 60% på ett år - omsätter 30 miljoner

Madlady ökar med 60% på ett år - omsätter 30 miljoner

Marknadsföringen gav resultat.

1
Annons
Annons
Teslas superlastbil ska hjälpa till att slussa <nobr>e-handelspaket</nobr>

Teslas superlastbil ska hjälpa till att slussa e-handelspaket

Fraktbolaget storsatsar på eldrivet.

Amazon Go gör slag i saken - öppnar idag

Amazon Go gör slag i saken - öppnar idag

Men helt obemannad blir den inte.

Elgiganten plockar koncernchef från e-handeln

Elgiganten plockar koncernchef från e-handeln

Brittisk systerkedja får erfaren näthandlare vid rodret.

Nyckeln till Bitcoins enorma framgång

Helgläsning: Nyckeln till Bitcoins enorma framgång

Blockkedjor hit och blockkedjor dit.

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> nära

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores e-handel nära

"Vill vara 3 000 procent säker på hemleveranserna".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta