Annons

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser Chris Cooper Twitters kontor i New York

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

2016-05-27 12:05

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Twitter har sedan några år tillbaka jobbat för att få till en fungerande e-handelsmodell inuti sin plattform. Bland annat har man lanserat en köpknapp och ingått partnerskap med e-handelsplattformarna Bigcommerce, Demandware och Shopify.

Knappen har dock bara varit tillgänglig för amerikanska e-handlare men planen ska ha varit att expandera till nya länder. Men så ser det inte ut att bli, skriver Internet Retailer.

Enligt en källa med insyn i ärendet planerar Twitter att skifta fokus fån sin köpknapp för att istället satsa på retargetingannonser. Den typen som förföljer dig överallt efter att du råkat snubbla in på en e-handlares sida.

Annons
Annons

Dubbelt så bra som vanliga annonser

Twitter överger alltså inte köpknappen helt men precis som många andra sociala medier, däribland Facebook, ska man ha haft svårt att generera några bra försäljningssiffror inuti plattformen. Men till skillnad från Facebook, som verkar vilja göra det möjligt för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser, tar man ett litet steg tillbaka.

De e-handlare som använder knappen kommer att fortsätta att göra det, Twitter kommer däremot inte att lägga nya resurser på att utveckla konceptet ytterligare, enligt källan. Något som en talesperson för Twitter också så smått bekräftar.

– Vi gjorde en förändring för flera månader sedan när det gäller våra satsningar på e-handel genom att satsa fullt ut på dynamiska produktannonser, säger en talesperson för Twitter som även konstaterar att retargeting-annonserna innebar en dubbelt så hög klickfrekvens och konvertering jämfört med vanliga annonser.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta