Annons

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser Chris Cooper Twitters kontor i New York

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

2016-05-27 12:05

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Twitter har sedan några år tillbaka jobbat för att få till en fungerande e-handelsmodell inuti sin plattform. Bland annat har man lanserat en köpknapp och ingått partnerskap med e-handelsplattformarna Bigcommerce, Demandware och Shopify.

Knappen har dock bara varit tillgänglig för amerikanska e-handlare men planen ska ha varit att expandera till nya länder. Men så ser det inte ut att bli, skriver Internet Retailer.

Enligt en källa med insyn i ärendet planerar Twitter att skifta fokus fån sin köpknapp för att istället satsa på retargetingannonser. Den typen som förföljer dig överallt efter att du råkat snubbla in på en e-handlares sida.

Annons
Annons

Dubbelt så bra som vanliga annonser

Twitter överger alltså inte köpknappen helt men precis som många andra sociala medier, däribland Facebook, ska man ha haft svårt att generera några bra försäljningssiffror inuti plattformen. Men till skillnad från Facebook, som verkar vilja göra det möjligt för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser, tar man ett litet steg tillbaka.

De e-handlare som använder knappen kommer att fortsätta att göra det, Twitter kommer däremot inte att lägga nya resurser på att utveckla konceptet ytterligare, enligt källan. Något som en talesperson för Twitter också så smått bekräftar.

– Vi gjorde en förändring för flera månader sedan när det gäller våra satsningar på e-handel genom att satsa fullt ut på dynamiska produktannonser, säger en talesperson för Twitter som även konstaterar att retargeting-annonserna innebar en dubbelt så hög klickfrekvens och konvertering jämfört med vanliga annonser.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta