Twitters e-handelschef: ”Vår köpsatsning är inte död”

Att köpknapparna togs bort innebär inte att e-handelssatsningen är nedlagd, enligt Twitters handelschef.

Häromdagen kom rapporter om att Twitter tagit bort köpknapparna som forumet tidigare lanserat för användare USA. Händelsen följdes genast av kommentarer om att Twitter alltså lagt ner sin e-handelssatsning, till skillnad från till exempel Instagram, där säljsatsningar presenteras mer eller mindre varje månad.

Men nu ryter Twitters handelschef Nathan Hubbard ifrån. Att köpknapparna försvann betyder verkligen inte att handelssatsningen är nedlagd, bara att man har bytat fokus, skriver Tech Crunch.

Annons

- Handeln lever och mår bra på Twitter. Vårt handelsarbete har alltid varit mycket bredare än säljknappar. Branschen ligger bara i början av att ta fram köpknappskoncept som fungerar för produkter, tjänster och plattformar. Ryktet om deras död är kraftigt överdrivet, skriver han i ett antal tweets.

Ökning, inte minskning

Enligt Hubbard har Twitter “lärt sig mycket av köpknapparna” och han säger sig vara inställd på att de kommer tillbaka. Under tiden fokuserar nätverket på att bygga ut sin satsning med personligt anpassade annonser.

Nathan Hubbard ska förvisso vara på väg att lämna Twitter, så Tech Crunch tycker att hans information behöver tas med en nypa salt. Men Twitter ska nyligen ha gått ut med ett meddelande som styrker vad företagets handelschef lägger upp på Twitter. I det står det bland annat att Twitter under de tre senaste månaderna ökat sina satsningar på handel, och inte tvärt om.

Annons