Tysk elektronikjätte satsar på den svenska marknaden

Med över 150 000 produkter tillgängliga på nätet är tyska Conrad en av de stora aktörerna inom hemelektronik. I dag levererar man till kunder i över 150 länder och i Sverige har man funnits sedan 2005. Nu gör man en rejäl satsning för att bygga upp företagets varumärke på den svenska marknaden med en årslång nationell tv-kampanj.

Conrad har en lång och anrik historia. 1923 grundade Max Conrad företaget och man har sedan dess legat i frontlinjen när det gäller teknik som radio, tv och hemelektronik.

Man har också legat i framkant när det gäller att nå sina kunder och 1936 kom den första ”postorderkatalogen”. Man var tidigt ute på nätet och med 2,5 miljoner besök varje månad, är Conrads hemsida den mest populära Internetadressen i Tyskland inom teknik och elektronik.

Annons


Conrads logistikcentrum i Wernberg, Tyskland

På 80-talet började man fokusera mer på den utländska marknaden och i dag levererar man direkt till kunder i mer än 150 länder världen över. 2005 kom företaget till Sverige och Malmö

I Sverige är man i dag helt och hållet ett e-handelsföretag med mer än 60 000 produkter inom elektronik och teknik. På den svenska marknaden har man mer än 180 000 kunder och en årlig omsättning på 45 miljoner kronor.

– Vår främsta styrka är ett mycket brett sortiment och de bästa priserna inom åtta stora produktkategorier, från komponenter till hemelektronik. Vi är en liten, effektiv och växande e-handelsorganisation, säger Andreas Malberg, skandinavisk marknadschef.

Årslång TV-kampanj

Sedan lanseringen i Sverige har Conrad främst jobbat med marknadsföring via nätet, men i dagarna smyglanserar Conrad en årslång, nationell tv-kampanj, med målet att bygga upp företagets varumärke på den svenska marknaden.

Under våren 2012 syntes Conrad med en reklamfilm i TV3 under några veckor. Men detta är första gången man gör en större satsning på TV.

– TV-kampanjen medför att vi står väl rustade att leva upp till våra höga ambitioner om kraftig tillväxt på den svenska marknaden, säger Andreas Malberg, skandinavisk marknadschef.

Kampanjen kommer att visas på Kanal 5 och Kanal 9 under hela året.

Annons

Källa: Press

Annons