Tysk nätoptiker köper upp Lensstore och Loveyewear

Mister Spex, den tyska glasögonbutiken, gjorde ingen hemlighet av sina planer när de öppnade sin svenska e-handel under förra året. Att erövra Norden och Sverige stod först på tur. Nu köper man upp två av sina svenska konkurrenter.

Den tyska onlineoptikern Mister Spex öppnade under våren 2012 en svensk e-handel som ett första steg i en nordisk expansion. Nu är det dags för ett rejält kliv. Mister Spex har nämligen köpt upp de två svenska konkurrenterna Lensstore och Loveyewear.

Enligt företagets vd och grundare, Dirk Graber, kommer de tre kombinerade företagens omsättning uppgå till cirka till 48 miljoner euro under det här året. 2012 omsatte bolaget 26 miljoner euro men visade så långt ingen lönsamhet.

Annons

Lukrativ marknad

De finansiella villkoren för uppköpen har inte offentliggjorts men de två svenska verksamheterna kommer att slås samman med Mister Spex. De svenska bolagens ledningsgrupper kommer att stanna kvar i sina nuvarande positioner, precis som övriga anställda.

I och med uppköpen hoppas Mister Spex befästa sin ledande position på den europeiska marknaden genom att ytterligare expandera utanför sitt hemland Tyskland, där företaget påstår sig ha betjänat mer än 500 000 kunder sedan lanseringen 2007.

Förvärven ska också ge Mister Spex en större tillgång till den lukrativa nordiska marknaden där fyra gånger så många människor bär linser som i Tyskland och konsumenterna är mer förtrogna med att köpa glasögon på nätet.

Källa: Venture Village

Annons