Tysk nätoptiker vill erövra Norden – Sverige först ut

Den tyska onlineoptikern Mister Spex meddelade igår att de öppnat upp en svensk nätbutik. Precis som i vår föregående nyhet, gällande Bygghemma, skall detta vara första steget på en nordisk expansion.

Dirk Graber, VD på Mister Spex, säger följande om varför de nu går in i Sverige:

– Skandinaviska länder som Sverige är välutvecklade när det gäller handel över nätet och är därför en mycket attraktiv marknad för vår expansion och internationella tillväxt.

Annons

Företaget kommer att sälja kontaktlinser, glasögon och solglasögon till oss svenskar via sin nya nätbutik MisterSpex.se. Tydligen är Sverige en speciellt attraktiv marknad för kontaktlinser via nätet:

– Svenskar är vana vid att handla online och andelen personer som använder kontaktlinser är mycket högre än i andra europeiska länder. Därför har vi beslutat oss för att gå in i den nordiska marknaden genom att lansera vår nätbutik på svenska, berättar Dirk Graber.

Mister Spex planerar att etablera sig i alla nordiska länder inom de närmaste 12 månaderna. De säger även att de kommer att investera över 10 miljoner euro i den skandinaviska glasögonmarknaden under de kommande två åren. I första steget skall de dock fokusera på kontaktlinser för att få en snabb genomslagskraft.

Deras mål är att bli den ledande nätoptikern i Europa. Förra året ska företaget ha sett en omsättning på ungefär 150 miljoner kronor.

 

Källa: press
via dagenshandel

Annons