Tyska Otto satsar lokalt för att lyckas i Europa

E-handelsjätten Amazon toppar listan över Europas största näthandlare. Tvåa på listan kommer tyska Otto som är verksamt i 20 europeiska länder. Nu ska man växla upp sin e-handel och på en marknad med olika språk, valutor och köpbeteenden gäller det att ha en väl utformad plan.

Den amerikanska nättidningen Internet Retailer fortsätter att titta närmare på den europeiska e-handeln. I går berättade vi om hur den till stor del kontrolleras av de stora jättarna med Amazon i topp. Tvåa på listan kom den tyska e-handlaren och postorderföretaget Otto Group, som förutom Tyskland finns i ytterligare 19 länder med över 100 e-handelssajter sammanlagt.

Men till skillnad från USA, som har en gigantisk e-handelsmarknad med ett gemensamt språk och en centraliserad Internet-infrastruktur, så ter sig Europa något annorlunda. Här måste e-handlare brottas med flera olika marknader med olika språk, valutor och köpbeteenden.

Annons
Annons

E-handeln har också kommit olika långt i utvecklingen. Medan den är betydligt mer mogen i Västeuropa så är den fortfarande en bit efter i sydliga länder som Italien och Spanien samt i östeuropeiska länder som Polen och Ryssland.

Uppköp av lokala aktörer

För att lyckas på en så pass decentraliserad marknad som Europa har Otto Group valt att göra stora investeringar i sin e-handel med ett flertal uppköp av lokala aktörer för att kunna erbjuda fler lokala e-handelssajter.


Ett av Ottos automatiserade lager

Och man verkar vara på god väg att lyckas med sin strategi. Enligt Otto själva stod försäljningen i hemlandet Tyskland för drygt 59 procent av bolagets totala inkomster på 7,35 miljarder dollar under 2012. Något som betyder att mer än 40 procent av inkomsterna kommer från resten av Europa.

Och nu satsar man vidare och investerar 390 miljoner dollar för att nå sitt mål med en total försäljning på 10,5 miljarder dollar i Europa så snart som 2015.

– Toligtvis mer än någon annan aktör på marknaden, så är Otto Group i stånd att täcka hela e-handelns värdekedja, från uppbyggnaden av lovande nystartade företag till att leverera varor till slutkund, säger Otto executive vice ordförande Rainer Hillebrand.

M-handel och Ryssland

På senare tid har man även lanserat en mängd nya mobila satsningar och 80 av 100 sajter är mobilanpassade och ett drygt 50-tal även för surfplattor. Något man kommer att satsa vidare på eftersom det kommer att spela en betydande roll för trafik och försäljning enligt Hillebrand.

– Surfplattor i synnerhet spelar en stor roll i den framtida tillväxten av e-handeln för oss. Smartphones används framför allt för att samla information om produkter, men tack vare det stora formatet och hur man på ett inspirerande sätt kan visa produkter på en surfplatta så lockar de till köp.

Annons
Annons

Otto kommer också att lansera fler nischade e-handelssajter i kategorier som kläder och heminredning de närmaste åren. Förutom det planerar man även att expandera ytterligare i Östeuropa, särskilt i Ryssland där e-handeln växer med mer än 20 procent per år och under 2012 genererade en försäljning på 653 miljarder dollar.

– Otto har varit verksamt i Ryssland sedan vi lanserade ett separat bolag under 2006, Otto Group Russia. Vi kommer att fortsätta att fokusera på tillväxtmarknader i centrala och östra Europa, säger Rainer Hillebrand.

Källa: Internet Retailer

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!