Tyskarna älskar stort utbud och trygghetssymboler

Betalleverantören Klarna håller på att ta sig an Tyskland. Då kan det givetvis vara bra att känna till hur landets e-handel fungerar. Därför har Fredrik Lennström, tillsammans med en tysk Klarna-kollega, rotat i statistik gällande näthandeln i Tyskland.

Tyskarna har tydligen en stark tradition av postorder med aktörer som Otto och Neckermann. Det kan även vara anledningen till att de gillar Amazon som är den största nätaktören i landet, vilket vi rapporterat om tidigare.

Annons

De mest framgångsrika nätbutikerna skall vara de som har ett stort utbud (Amazon, Otto) och hela 37 procent av e-handelns omsättning genereras av de 10 största nätbutikerna.

Tyskarna sägs även älska trygghetsmärken och 27 procent av de 1000 största e-handlarna använder trygghetssymbolen EHI Geprüfter Online-Shop. Men även andra symboler används och allt fler små butiker sägs skaffa trygghetsmärken.

Mer information om den tyska e-handelsmarknaden finner ni här på Klarnas blogg.

Annons