Annons

Tyskarna har fattat tycke för svenska nätbutiker

Tyskarna har fattat tycke för svenska nätbutiker

2018-10-11 13:40

Handlar som aldrig förr.

Fraktjätten PostNord har nu släppt sin Europa-rapport. En rapport som kikar på hela Europas e-handel, inte bara Sverige och Norden. Enligt PostNords undersökning så ska e-handeln i Europa ha växt med lite över 9 procent, jämfört med föregående år. En siffra som är lägre än den svenska e-handelstillväxten, som ligger runt 15 procent, men då är förstås många länder i EU inte lika utvecklade på e-handelsfronten.

Totalt skall dock 268 miljoner europeiska konsumenter ha e-handlat i Europa under det senaste året. Detta till ett värde av 198 miljarder euro, enligt PostNords mätning. Runt 200 miljoner av dessa konsumenter har även handlat från ett annat land än deras eget. Den utländska marknad som europeerna helst handlar ifrån är inte oväntat Kina, med tanke på exempelvis Wish framfart, och på plats två och tre kommer Storbritannien och USA.

Tyskarna handlar mest efter Norden

Sverige ska dock inte vara osynligt på den europeiska marknaden. Drygt 5 miljoner av EU-konsumenterna ska ha handlat ifrån svenska nätbutiker under det senaste året. Och det är ett land, utöver de nordiska, som älskar oss lite mer än de andra.

Annons
Annons
- Extra intressant är det att andelen tyska konsumenter som e-handlat från Sverige ökat markant sedan förra årets mätning. Efter våra nordiska grannländer är tyskarna de som e-handlar mest från Sverige, skriver PostNord.

LÄS ÄVEN: Den svenska e-handelsbalansen är negativ

Nyligen kunde Handelsrådet konstatera att den svenska e-handelsbalansen var negativ, när det gäller import kontra export. Men trots att det importeras mer så såg Handelsrådet att den svenska e-handeln kunde bli ett exportunder. Likaså tror PostNord att det finns en stor potential för svenska nätbutiker att nå framgång utomlands.

- Det finns en stor potential för svenska webbutiker att växa även utanför Sverige. Men det gäller att ha god lokalkännedom, då trovärdigheten är väldigt viktig. Hur vill de ha leveranserna i respektive land, hur vill de betala och vad behövs för att en konsument ska känna tillit till sajten – det är några saker man behöver ta reda på när man lanserar i ett nytt land, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta