Intervju: UPS planerar ta större del av den svenska marknaden

UPS distriktsmarknadschef Matthew Guffey ser Sverige och Norden som en viktigt område att satsa på och hoppas därför att mer flexibla leveranser ska ge bolaget större del av den skandinaviska marknaden.

Nyligen utvidgade UPS sin tjänst UPS Worldwide Express till 41 000 nya postnummerområden runt om i världen. 15 000 av dem är i Europa och 398 i Sverige. Med tjänsten utlovas en mer flexibel leverans, både i form av att kunden i större utsträckning kan välja vilken tid på dagen det passar att få en leverans, och att kunden kan anpassa leveransadressen efter var han eller hon helst vill ta emot sitt paket.

Har haft globalt fokus

När Ehandel.se nyligen träffade UPS distriktsmarknadschef, Matthew Guffey, på Nordic eCommerce Summit passade vi på att ställa lite frågor om företagets planer. Matthew Guffey är ansvarig för UPS i Norden, Storbritannien och Irland, och han ser särskilt Sverige och Norden som en marknad där UPS hoppas kunna expandera i framtiden.

Annons

- Vi ser varje marknad som unik och vad som är specifikt för Sverige är att det finns en betydande tillväxt inom e-handeln i landet. Verkligheten ser ut så att det är kundernas beteende som driver trender inom e-handeln, och Sverige har en väldigt kunnig kundkrets. De vill veta när de får sitt paket, och de vill känna att de har kontroll över leveransen, säger han.

Matthew Guffey tillsammans med Sanja Lemez som är kommunikationschef för UPS i Norden 

För många svenska e-handlare har UPS kanske inte varit det självklara valet av logistikleverantör och Matthew Guffey medger att eftersom UPS traditionellt sett har haft fokus på att vara globala, har de kanske inte attraherat nationella företag i mindre skala. Men det ska det bli ändring på nu.

- Jag tror att vi har haft fokus på att vara en global organisation. Så om ett litet eller ett mellanstort företag vill nå utanför Sveriges gränser skulle jag säga att det blir lättare med en partner som UPS. Globalisering ger möjligheter och jag tror att det kan hjälpa företag att växa om de har alternativet att röra sig utomlands.

Är det inte svårt att på riktigt gå in i enskilda marknader när man samtidigt har fokus på att vara global?

- Jag tror att man måste få kunderna att tänka utanför gränserna, och inte i första hand se sig som nordiska. När man väl får dem att tänka bort alla gränser kan de tävla med mycket större företag på den internationella marknaden. Med UPS är det lättare att gå in på den marknaden man vill vara på, säger Matthew Guffey och jämför med att UPS på samma sätt har försökt få Storbritannien att släppa sin "ö-mentalitet".

Planerar miljardinvestering

Breddandet av UPS Worldwide Express ska enligt Matthew Guffey vara tänkt att försöka nå ut till fler kunder genom att erbjuda en bättre service än tidigare. Därför ska tjänsten inte bara vara mer flexibel, utan en pengarna tillbaka-garanti utlovas om UPS inte uppfyller leveransen de utlovat.

- När man tittar på våra samlade tjänster tycker jag att vi har en bra position. Vi kommer att fortsätta att investera i Sverige och har en plan på att investera omkring två miljarder dollar de kommande 3-5 åren i Europa. Då är Sverige och resten av Norden en väldigt viktig marknad för oss.

Annons

Annons