Annons

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken Får tänka om?

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

2018-04-24 17:00

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

Bransch efter bransch genomsyrades av kampanjen #MeToo, när den i höstas drog över världen. Det som började som en mindre rörelse ledde så småningom till att tusentals kvinnor delade med sig av berättelser om sexuella trakasserier, som de hade råkat ut för genom åren.

Färre vill handla hos företaget

Sedan dess har MeToo-upproret tystnat något, samtidigt som det har börjat märkas av på nya platser. Ett exempel är underklädeskedjan Victoria’s Secret, som i spåren av MeToo har märkt av en negativ utveckling för företaget. Enligt nyhetssajten Retail Dive visar en ny undersökning att färre kvinnor än tidigare vill handla underklädesmärkets produkter.

Det är också färre som har genomfört ett köp hos kedjan, som utöver ett antal butiker också säljer via en egen e-handel. Samtidigt har försäljningen backat med ett par procent jämfört med förra året.

Annons
Annons

"Kvinnor söker komfort"

YouGovs slutsats uppges vara att det är MeToo-kampanjen som ligger bakom de negativa siffrorna, och flera andra analytiker verkar ha kommit fram till samma sak.

- Sexigt är inte längre ett budskap som tas väl emot. Konsumenter letar efter underkläder som är bekväma och har bra passform. Kvinnor söker komfort och att känna sig bekväma i sina egna kroppar, säger ett analysföretag till Retail Dive.

Samma undersökning visade dock också att det inte ser helt mörkt ut för Victoria’s Secret som varumärke. Bland annat var antalet svarande i undersökningen som kunde tänka sig att jobba för företaget fler än dem som tyckte att det hade varit pinsamt att arbeta där.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta