Undersökning: 40% känner sin integritet hotad vid e-handel

Konsumenter tror inte att den nya EU-lagen hjälper.

Nästa år är det dags för EU:s nya direktiv att träda i kraft. Ett datalagringsdirektiv som ska ersätta den svenska Personuppgiftslagen och stärka skyddet av personuppgifter.

Konsultbolaget Claremont har tagit tillfället i akt att undersöka hur trygga konsumenterna känner sig när de surfar runt på nätet. Tre känsliga områden som står ut är e-handel, Facebook och varningar för kakor.

Annons

När känner du att din integritet är hotad?


Bildkälla: Claremont

Nära 40 procent av svenska folket känner sin integritet hotad när de e-handlar och när de måste godkänna cookies på hemsidor. Dessa kakvarningar ska dock försvinna helt när de gäller e-handel, enligt ett nytt förslag från EU.

Allmänheten är enligt denna nya undersökning minst sagt oroliga för sin integritet på nätet och den nya EU-lagen som är på väg sägs inte stilla oron speciellt mycket.

- Över hälften av dem som svarat på enkäten tror dock inte att det nya regelverket kommer att förbättra konsumenternas skydd, skriver Claremont.

Stoppa inte huvudet i sanden

Enligt Claremont ska de flesta företag avvakta med att anpassa sig till det nya regelverket då det fortfarande är oklart exakt vad det kommer att innebära. Men detta sägs vara fel väg att gå enligt Henrik Brinkhagen som är ansvarig för affärsområdet Business Development på Claremont.

- I stället för att stoppa huvudet i sanden borde företag ta tillfället i akt och stärka relationen med sina kunder genom att erbjuda transparens och tillhandahålla information om vilka uppgifter som sparas och varför, samt vem som kan se dem och hur de kommer att användas. Här finns en stor möjlighet för den som nyttjar de nya reglerna till sin fördel, exempelvis ökad trovärdighet och kännedom om sina kunder, säger Henrik Brinkhagen.

Annons