Undersökning: 8 procent av britterna e-handlar på toaletten

Regionala skillnader.

Vid vilka tillfällen är egentligen konsumenterna som mest villiga att ta fram sin mobiltelefon, dator eller surfplatta och sätta igång och e-handla? Det är förstås viktig kunskap för många e-handlare, och därför valde den brittiska marknadsplatsen OnBuy att göra slag i saken och utföra en undersökning i ämnet.

Marknadsplatsen ska ha frågat 1 550 konsumenter om deras köpvanor, och svaren som framkom kanske överraskar en och annan. Åtta procent av britterna brukar nämligen e-handla när de är i badrummet. Och det är ett genomsnitt av den brittiska befolkningen, i vissa delar av landet är e-handlandet i badrummet betydligt vanligare. Nyhetssajten Retail Briefing berättar att konsumenterna i West Midlands, North East och Yorkshire "visar vägen" med 22, 20 respektive 18 procent som shoppar i badrummet.

Annons

Tre procent e-handlar när de kör bil

Den populäraste platsen i hemmet att e-handla på var dock inte badrummet, utan framför TV:n och i sängen, som 54 respektive 43 procent av de svarande sade sig göra. Mer överraskande var kanske att tre procent sade sig e-handla medan de körde bil.

I samma undersökning försökte OnBuy även ta reda på varför britterna väljer att e-handla. De vanligaste svaren var att man behövde varan i fråga eller att det var rea. En del svarade dock också att de e-handlade på grund av att de till exempel hade druckit för mycket alkohol eller för att de kände sig deprimerade.

Annons