Undersökning: Var fjärde har näthandlat förfalskade varor

Många tror att det är varumärkets ansvar att skydda konsumenterna mot förfalskare.

Fler än var fjärde, 27 procent, uppger att de någon gång köpt varor på nätet som sedan visat sig vara förfalskade. Det visar en undersökning som gjorts av marknadsundersökningsföretaget Vitreous World på uppdrag av MarkMonitor, som jobbar med varumärkesskydd.

Nästan var femte svensk har köpt falsk produkt

I undersökningen, som gjorts genom totalt 4401 online-intervjuer, deltog personer från totalt tio olika länder, däribland Sverige och bland svenskar svarade 18 procent att de någon gång köpt något förfalskat på nätet.

Annons

De vanligaste produkterna som upptäckts vara förfalskade är enligt undersökningen smink, hudvård, kosttillskott - och, oroande nog, mediciner. Hela 16 procent av deltagarna i studien sade sig ha råkat ut för förfalskade mediciner.

-  Hotet från förfalskare är ständigt närvarande och påverkar både varumärken och konsumenter. För varumärken handlar det om förlust av intäkter, rykte och kundernas tillit. Däremot, när det kommer till oäkta konsumentvaror - som smink, hudvård, solskydd och mediciner - är konsekvenserna för de som handlar dessa än värre då det påverkar deras hälsa och välmående. Som ett resultat av detta är det upp till varumärken att säkerställa att de har en stark policy för varumärkesskydd på nätet för att handskas med hotet från förfalskningar och för att hålla sina kunder utom fara, säger Anil Gupta, marknadsföringschef på MarkMonitor i ett pressmeddelande.

Många svenskar klagade hos riktiga märket

Gällande att även de riktiga märkesföretagen har ett ansvar gentemot sina konsumenter, så verkar många hålla med.

Dock trodde 43 procent av de svenska deltagarna och 34 procent av alla studiens deltagare att det även är märkets eget ansvar att se till att det inte förekommer falska kopior över huvud taget. Fyra av tio som oavsiktligt köpt en förfalskad produkt lämnade därmed sitt klagomål direkt till varumärket.

Få vill handla förfalskningar

Samtidigt uppgav många så många som 89 procent att den trovärdigaste e-handeln att handla märkesvaror från är märkenas egna nätbutiker. Nästan lika många, 83 procent, uppgav att de inte avsiktligt skulle ha handlat förfalskningar på nätet.

De svarande som deltog i undersökningen kommer från Storbritannien, USA, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige. Intervjuerna utfördes på nätet och färdigställdes mellan den 4:e och 10:e maj, 2017.

 

Annons
Annons